تظاهرات صلح‌آمیز مردم ایرلند شمالی در سالروز امضای اولستر

ap- irland.jpg

۳۰ هزار تن از حامیان دولت انگلیس در خیابان‌های ایرلند شمالی راهپیمایی صلح‌آمیزی را با حضور گسترده نیروهای امنیتی برای بزرگداشت صدمین سالگرد امضای معاهده “اولستر” برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، معاهده اولستر در سال ۱۹۱۲ میلادی توسط نیم میلیون پروتستان که مخالف زندگی تحت کنترل و حکومت جمهوری ایرلند بودند، امضا شد. آنها متعهد شدند تا با انگلیس متحد بمانند؛ امری که در سال ۱۹۲۱ میلادی باعث تجزیه ایرلند به دو قسمت ایرلند شمالی با مرکزیت بلفاست و جمهوری ایرلند با مرکزیت دوبلین شد.

برگزاری مراسم سالگرد صدمین سال بزرگداشت این معاهده توسط پروتستان‌های منطقه صورت گرفته و برای آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرویس پلیس ایرلند شمالی نیز اعلام کرد که از بیم درگیری میان پروتستان‌ها و اقلیت کاتولیک بلفاست، در محل برگزاری مراسم صدها مامور پلیس را مستقر کرده است.

البته اکثر راهپیمایی‌ها در ایرلند شمالی هر ساله بدون درگیری پایان می‌یابد اما نگرانی‌ها زمانی تشدید می‌شود که معترضان و راهپیمایان به جوامع رقیب نزدیک شوند.

در جریان راهپیمایی روز شنبه، هشت سازمان طرفدار پیوند ایرلند شمالی و انگلیس در بلفاست دست به راهپیمایی زده و از مقابل کلیسای کاتولیک عبور کردند؛ محلی که اخیرا شاهد درگیری و تنش بوده است.

راهپیمایان از شهرداری بلفاست، محلی که معاهده اولستر امضا شد، مراسم خود را آغاز و پس از ۱۰ کیلومتر راهپیمایی به استورمونت، محل استقرار مجمع ایرلند شمالی رسیدند.

تا سال ۱۹۹۸ میلادی که معاهده میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌های ایرلند شمالی به امضا رسید، درگیری میان این دو گروه مذهبی بیش از ۳۵۰۰ کشتار بر جای گذاشت. با وجود این هنوز هم خشونت‌ها، درگیری‌ها و تهدید به بمب‌گذاری‌ها در نواحی مختلف ایرلند شمالی وجود دارد. با این حال، راهپیمایی روز شنبه بدون درگیری و با صلح و آرامش کامل برگزار شد.

تظاهرات ایرلند

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.