تظاهرات گسترده در لبنان، پاکستان و دیگر کشورها در محکومیت اقدامات ضد اسلامی غربی‌ها

1-1345.jpg

هزاران تن از مردم لبنان در شهرهای جنوبی این کشور با برگزاری تظاهرات گسترده‌ای اهانت علیه مقدسات اسلامی در اروپا و آمریکا را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، هزاران تن از مردم مسلمان لبنان با برگزاری تظاهراتی در جنوب این کشور که به درخواست حزب‌الله لبنان انجام می‌شود، خشم و نفرت خود را از پخش فیلم و تصاویر موهن به پیامبر(ص) در رسانه‌های غربی را محکوم کردند.

مردم مسلمان لبنان با برگزاری تظاهرات در شهرهای بعلبک، صور و دیگر شهرهای عمدتا شیعه نشین جنوب این کشور بر همبستگی و دفاع از مقدسات اسلامی تاکید کردند.

در کشورهای دیگر دنیا نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد و در پاکستان مردم با برگزاری تظاهرات گسترده‌ای در اسلام آباد توهین به مقدسات اسلامی را محکوم کردند.

در این تظاهرات که در مقابل سفارتخانه‌های آمریکا و فرانسه برگزار شد، با دخالت نیروهای امنیتی پاکستان تظاهرات به خشونت کشیده شد که در این جریان دو پاکستانی کشته شدند.

معترضان به فیلم توهین آمیز علیه پیامبر اسلام در دیگر شهرهای پاکستان نیز دست به تظاهرات زدند و این تظاهرات در برخی نقاط به خشونت کشیده شد.

به گزارش بی.بی.سی تلفن‌های همراه در دست کم ۱۵ شهر عمده پاکستان قطع است تا معترضان از این وسیله برای برقراری ارتباط جهت اقدامات خشونت آمیز استفاده نکنند.

دولتهای پاکستان و آمریکا نگران آن هستند که افراطگرایان با نفوذ در میان تظاهرکنندگان، از حرکت اعتراضی آنان برای اهداف خشونت آمیز خود بهره‌ برداری کنند.

مقامات دو کشور با ابراز همسویی با احساسات مردم در محکومیت فیلم ضداسلامی، کوشیده‌اند مانع از بروز خشونت شوند و کنترل اوضاع به شدت بحرانی کنونی را در دست بگیرند.

به این منظور، نخست وزیر پاکستان خواستار آرامش در اعتراض نسبت به فیلم ضداسلامی شده و سفارت آمریکا در اسلام آباد هم با پخش آگهی‌هایی از شبکه های تلویزیونی پاکستان، در صدد رساندن “پیام” دولت این کشور به گوش مردم برآمده است.

فروشگاه‌ها و بسیاری از جایگاه‌های فروش بنزین در اسلام آباد و چند شهر دیگر تعطیل است و در پایتخت، نیروهای امنیتی حضور چشمگیری دارند و برای جلوگیری از حرکت معترضان به سوی منطقه دیپلماتیک شهر، موانعی ایجاد شده است.

در چند مورد، نیروهای پلیس برای جلوگیری از حرکت تظاهرکنندگان به سوی مراکز حساس، از گاز اشک آور استفاده کرده‌اند.

در پاکستان، تظاهرات اعتراضی نسبت به فیلم اهانت آمیز به پیامبر اسلام در روزهای اخیر ادامه داشته و دولت این کشور در واکنش به انتشار این فیلم، روز جمعه را “یوم عشق رسول” نام داده و تعطیل عمومی اعلام کرده است.

راجه پرویز اشرف، نخست وزیر پاکستان، حمله به پیامبر اسلام را تهاجم به “یک میلیارد و نیم مسلمان” توصیف کرده و آن را کاملا غیرقابل قبول دانسته‌ است.

نخست وزیر پاکستان در نشستی با حضور گزارشگران رسانه‌های خبری و نمایندگان کشورهای خارجی در اسلام آباد، این فیلم را به شدت محکوم کرد و با تاکید بر همسویی با احساسات مردم در تقبیح توهین به اعتقادات اسلامی، عملا خواستار آن شد که اعتراضات بدون توسل به خشونت برگزار شود.

در بصره عراق نیز مردم با حضور در خیابان‌ها توهین به پیامبر اسلام را محکوم کردند و با سردادن شعارهایی علیه آمریکا و فرانسه مجازات عاملان این اهانت را خواستار شدند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.