تظاهر به دانایی هرگز جایگزین دانایی نمی‌شود

طبق گفته آوینی که” نباید تظاهر به دانایی کرد” پس باید در جست‌وجوی حقیقت بود و این متاعی است که هر کس براستی طالبش باشد، آن را در نزد خویش نیز خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران، مرتضی آوینی عکاس، معمار، کارگردان، مستندساز و نویسنده که با مستندی تحت عنوان “روایت فتح” که جنگ ایران و عراق را به تصویر کشیده بود و توانست در بین جوامع هنری و فرهنگی شناخته شود، در ۲۰ فروردین سال ۱۳۷۲ در منطقه فکه بر اثر اصابت ترکش مین باقی مانده از جنگ ایران و عراق شهید شد.

 

براساس این گزارش، “توسعه و مبانی تمدن غرب” نام کتابی است از سید مرتضی آوینی. این کتاب دارای ۱۹ فصل بوده و موضوع اصلی آن بررسی مفهوم توسعه مبتنی بر مبانی معرفتی و تاریخی تمدن غرب است. فصول مختلف این کتاب طی سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶ به صورت سلسله مقالاتی تحت عنوان «تحقیقی مکتبی در باب توسعه و مبانی تمدن غرب» در ماهنامهٔ جهاد به قلم آوینی به چاپ رسید که چاپ دوم کتاب به صورت کاغذی توسط نشر ساقی در دی‌ماه ۱۳۷۶ و در ۳۰۰۰ نسخه در قطع رقعی و در ۲۵۹ صفحه به انتشار رسیده‌است. این کتاب اولین بار توسط مرکز حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در وزارت جهاد سازندگی مدت کوتاهی بعد از درگذشت آوینی منتشر شد و چاپ آن توسط نشر ساقی در سال ۱۳۷۶ درواقع چاپ دوم کتاب است که با ویرایشی جدید و تغییراتی مختصر در عنوان و متن مقالات منتشر شده‌است.

fا پایان جنگ و در فاصلهٔ سال‌های پایان جنگ و تأسیس مؤسسهٔ روایت فتح، آوینی نوعی فعالیت هنری‌- مطبوعاتی را تجربه کرد. او در این دوره به سینما، هنر، فرهنگ واحد جهانی و مواجههٔ آن با مسائل مختلف فکر می‌کرد. حاصل همهٔ آن فکر کردن‌ها، تحقیق‌ها و مباحثات، نوشته‌هایی است که از او به جا مانده. تأملاتی در ماهیت سینما که در فصل‌نامهٔ فارابی به چاپ رسید و بعد مقالاتی با عناوین جذابیت در سینما، آینهٔ جادو، قاب تصویر، زبان سینما و… که از فروردین سال ۱۳۶۸ در ماهنامهٔ سوره منتشر می‌شد. مجموعهٔ این مقالات در کتاب آینهٔ جادو که جلد اول از مجموعهٔ مقالات و نقدهای سینمایی اوست جمع آوری شد.

بنابراین گزارش اواخر سال ۱۳۷۰ موسسه فرهنگی روایت فتح به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله سیدعلی خامنه‌ای تأسیس شد تا به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی دربارهٔ دفاع مقدس بپردازد و تهیهٔ مجموعهٔ روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود، ادامه دهد. آوینی و بقیهٔ گروه، سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کم‌تر از یک سال، کار تهیهٔ شش برنامه از مجموعهٔ ده قسمتی شهری در آسمان را به پایان رساندند و مقدمات تهیهٔ مجموعه‌های دیگری را دربارهٔ آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه تدارک دیدند./ی۲

 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.