تعادل در عرضه و تقاضا شرط اصلی ثبات در بازار مسکن است

۰۱ تیرماه ۱۳،

http://www.bananews.ir/ ایرج رهبر روز شنبه در گفت و گو با  ایرنا تصریح کرد: چنانچه در سطح جامعه تولید مسکن به تناسب تقاضای آن صورت گیرد، در آن صورت انتظار افزایش قیمت مسکن وجود نخواهد داشت و اگر هم افزایشی پیش آید، متناسب با رشد تورم است.
به گزارش  وی با بیان اینکه، بحث مسکن برای دولتمردان و مردم همواره یک مسئله روز بوده است، گفت: دولتمردان و مسئولان در دوره های مختلف برای حل معضل مسکن، طرح ها و برنامه هایی را به مرحله اجرا درآورده اند که طرح مسکن مهر از جمله این برنامه ها بوده است.
رهبر سپس با تاکید بر این که، در طرح مسکن مهر به تقاضای اقشار کم درآمد پاسخ داده شد، اظهار داشت: با عملیاتی شدن طرح مسکن مهر، تامین مسکن اقشار کم درآمد یا دهک های پایین ۵ صورت گرفت که این موضوع سبب شد تا برای این بخش شاهد افزایش قیمت آن چنانی نباشیم.
وی اضافه کرد: برای سایر اقشار جامعه که در دهک های بالای ۵ قرار دارند چون بحث تولید و عرضه مسکن به نقطه تعادلی نرسیده و هنوز کمبود داریم، شاهد افزایش قیمت به خصوص در چند ماهه قبل بودیم.
رییس انجمن انبوه سازان کشور سپس گفت: دولت ها باید برای تولید و تامین مسکن بخش عمده اقشار جامعه، برنامه و طرح های مدون داشته باشند و چنین برنامه هایی را به کمک بخش خصوصی و انبوه سازان عملیاتی و اجرایی کنند.
وی با بیان این که، با وجود برنامه های مدون می توان معضل مسکن در کشور را حل کرد، گفت: حل معضل مسکن بدان معنا است که تولید و عرضه مسکن با تقاضا به تعادل برسد و اگر این عمل در کشور انجام شود، دیگر افزایش قیمت های حبابی، مصنوعی و مصلحتی در بازار مسکن نخواهیم داشت.
وی سپس در خصوص نسبت عرضه و تقاضا در بازار مسکن نیز گفت: بر اساس آمارهای رسمی سال ۸۶، در مقابل ۱۷.۵ میلیون خانوار حدود ۱۶ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود داشت، یعنی حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی کمبود داشته ایم.

این انبوه ساز کشور افزود: از سال ۸۶ تاکنون نیز سالانه حدود ۸۵۰ هزار ازدواج در کشور ثبت شد که به همین میزان تقاضای مسکن ایجاد شده است و در مقابل با توجه به اجرای طرح مسکن مهر و همچنین ساخت سالانه حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی، هنوز حدود ۲ میلیون واحد مسکونی کمبود داریم.
وی با بیان این که، سالانه به بیش یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز است، گفت: در مجموع اگر در ۱۰ سال آینده بتوانیم ۱۵ میلیون واحد مسکونی یعنی سالی ۱.۵ میلیون واحد تولید کنیم، در آن موقع می توانیم به یک تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن برسیم.
رهبر با بیان این که، تا به نقطه تعادلی در بحث عرضه و تقاضا در بازار مسکن نرسیدیم همچنان شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود، گفت: هر چه فاصله بین عرضه و تولید مسکن با تقاضا بیشتر باشد، افزایش قیمت ها بیشتر محسوس است و بالعکس اگر این فاصله کاهش یابد و عرضه و تقاضا به یکدیگر نزدیک شود، در آن صورت می توانیم ثبات قیمت در بازار مسکن را احساس کنیم.
رییس انجمن انبوه سازان کشور تصریح کرد: با اجرای مسکن مهر، برنامه تولید مسکن و متعادل کردن عرضه و تقاضا پیاده سازی شد که بدنبال آن قیمت ها نیز رشد آنچنانی نداشت.
رهبر افزود: در دولت آینده نیز باید طرح و برنامه هایی مشابه مسکن مهر برای سایر اقشار جامعه در زمینه تولید مسکن عملیاتی و اجرایی شود.
وی اضافه کرد: دولت باید از طرح هایی که بخش خصوصی و انبوه سازان ارایه می دهند، حمایت جدی داشته باشد.

– ، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.