تعامل مجلس با روحانی برای تشکیل دولت یازدهم

ایران > انتخابات– گروه سیاسی:
روز قبل محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس در جریان برگزاری جلسه علنی از ضیافت افطاری مجلس با رئیس‌جمهور منتخب خبر داد و این ضروریانی را مقدمه‌ای بر تعامل حسنه دولت یازدهم و مجلس نهم دانست.

افطارهای سیاسی یک سنت در میان سیاستمداران بوده‌ و امسال در روزهایی که تیم کاری دولت آینده در ارزیابی مردان کابینه خود به سر می‌برد‌ماه رمضان و دور‌هم‌نشینی‌های آن شاید کمکی برای این شرایط باشد و چه بسا چهره‌های بسیاری از دولت آتی از دل همین ضروریانی‌ها برآیند. مجلس در همین نخستین روزهای‌ماه رمضان به‌دنبال استفاده از فرصت پیش‌آمده برآمد تا هم مقدمه تعامل میان خود و دولت آینده را چیده باشد و هم به‌طور غیررسمی و سر یک میز شام به گوشه و زوایای سلایق موجود در تشکیل تیم تازه کابینه دولت یازدهم پی برده باشد.

در دودولت محمود احمدی‌نژاد با همه تلاش‌هایی که در جهت کاهش تنش‌ها بین دو قوه صورت گرفت اما مجلس خاطره خوبی از نحوه تعامل دولت با خود ندارد، همچنان که رئیس‌جمهور نیز به‌طور مشخص چندین بار در سخنانی به‌طور مستقیم نهاد قانونگذاری کشور را هدف انتقاد تیز خود قرار داده بود. مجلس نیز تنها در ۲سال اخیر ۲۵درصد مصوبات هیأت دولت را غیرقانونی اعلام کرد. حجم اتفاقات در روابط ۲قوه طی این چند سال چنان بود که به‌تدریج پرده فاصله‌ها میان دوطرف رو به ضخامت گذاشت و مجلس ترجیح داد از سر مسالمت، پاپی دولت در روزهای آخر فعالیتش نشود که پیشنهاد‌ها نیز بر همین بود.

قانون‌گرایی و اعتدال که شعار حسن روحانی برای تشکیل دولت خود بود مجلس را نیز به اصلاح روابط پارلمان و دستگاه اجرایی کشور در آینده امیدوارتر کرد. این اتفاق چنان بود که با انتخاب حسن روحانی و گمانه‌زنی پیرامون اعضای دولتش، مجلسی که تصمیم داشت با تدوین یک طرح برای چینش اعضای کابینه شرط و شروطی مانند ۱۰سال سابقه اجرایی و دارابودن مدرک فوق‌لیسانس بگذارد با پیغام‌های غیررسمی ترجیح داد به‌طور کلی این طرح را از دستور کار خود خارج کند تا تصمیمات دربارهٔ رأی اعتماد از طریق همان سازوکار قبلی پیگیری شود.

در نخستین میزبانی‌ها از رئیس‌جمهور منتخب، دیروز مجلس در یک ضیافت افطاری پیشقدم دعوت از حسن روحانی و تیم همراهش شد. او در یک جلسه غیرعلنی در جمع پارلمان نشینان هم سخنرانی کرد و هم صحبت‌های نمایندگان را شنید. این نشست چند ساعت پس از آن برگزار شد که فراکسیون رهروان ولایت مجلس طی آخرین بررسی‌ها به‌دنبال تعیین ترکیب نهایی کمیته‌های تخصصی برای رایزنی با وزرای پیشنهادی دولت یازدهم برآمده بود.

وظیفه اصلی این کمیته‌های تخصصی نیز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت و تأیید شایستگی و لیاقت اشخاص برای حضور در کابینه یازدهم اعلام شده است. اسماعیل جلیلی عضو هیأت رئیسه این فراکسیون در گفت‌وگو با فارس از نتیجه جلسات دیروز چنین خبر داد که بیش از ۲۰۰نماینده به عضویت کارگروه‌های هفت‌گانه‌ تعامل دولت و مجلس درآمده‌اند. دیدار دیشب شاید آغاز مناسبی برای این تصمیم مجلس بود تا از نزدیک در جریان دیدگاه‌های حسن روحانی در تشکیل کابینه آینده خود قرار بگیرد.

حسن روحانی شاید به‌طور غیررسمی خودش هم سفره افطاری برای مدیران قدیمی و جمعی از روحانیون داشته باشد، چه بسا که ائتلاف‌ها و بعضی شوراهای مشورتی نقش بسزایی در انتخاب‌شدن وی داشتند و البته که چینش کابینه نیز بی‌تأثیر از نظرات همین جمع همراه نیست. روحانی حتما در روزهای آینده ضروریان چهره‌های دیگری ازجمله سیدمحمد خاتمی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ناطق نوری خواهد بود که از او در انتخابات حمایت کرده‌اند و چه بسا ترکیب کابینه هم از همین افطاری‌ها خارج‌ آید.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.