تعامل مسئولان با دانشجویان در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی امری ضروری است

۲۹م اسفند ،

کرسی‌های آزاد اندیشی مقوله‌ای است که بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است، اهمیت این موضوع خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران را بر آن داشته تا پیرامون این مسئله با مسئولان دانشگاهی و فعالان دانشجویی به گفتگو بنشیند، نوشته زیر حاصل بخشی از این گفتگوهاست.

مسئول سایت مرجع جامع و تخصصی آزادفکری:  دانشجویان باید نسبت به ماهیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی شناخت پیدا کنند تا بتوان یک کرسی آزاد اندیشی منطقی در دانشگاه برگزار کرد.

وی افزود: علاوه بر دانشجویان، مسئولان دانشگاه هم باید درک درستی از چرایی و چیستی کرسی‌ها داشته باشند تا به کرسی‌ها به عنوان یک برنامه دست و پاگیر در دانشگاه  نگاه نکنند.

مسئول سایت تخصصی آزادفکری گفت: یکی دیگر از مسائلی که باید در برگزاری کرسی ها به آن توجه کنیم،‌ این است که یک کرسی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، و اینکه با توجه به اینکه قرار است این هم اندیشی میان یک عده جوان دانشگاهی با سلایق مختلف برگزار شود، در برگزاری آن باید منطق را در نظر بگیریم یا نه؟ و اینکه تمام سعیمان این باشد که بحث بدون جنجال و هیاهو برگزار شود، که این امر کار را مقداری سخت می کند.

اکبری با بیان اینکه برگزاری کرسی‌ها ویژگی‌های خاصی دارد که باید رعایت شود، تصریح کرد: در یک فضای دانشجویی که مملو از نشاط جوانی است،‌ باید کرسی کاملا منطقی و به دور از جنجال باشد، حال اگر یک ساختاری شکل گیرد که دو دانشجو بیایند با هم مناظره کنند و فضا، فضای احساسی باشد، آیا می توان به آن کرسی آزاد اندیشی اطلاق کرد؟

وی با تاکید براینکه کرسی آزاد اندیشی باید در فضایی صورت گیرد که هم دانشجویان بتوانند با هم صحبت کنند و موضوعات اختلافی بحث شود و هم اینکه فضا آرام و منطقی باشد، خاطرنشان کرد: نگاهی که ما به بحث دانشجویی داریم این است که اینها آینده سازان کشور می باشند و باید در آینده در مقابل یکدیگر قرار بگیرند و با هم حرف بزنند حال باید این گفتمان را از همین الان و در همین فضای کرسی‌ها تمرین کنند.

اکبری با بیان اینکه اشکالاتی هست، اما رویه را مثبت ارزیابی می کنیم،‌ اضافه کرد: برای ایجاد امنیت فکری دانشجویان به منظور شرکت در کرسی ها، از سوی مسئولان مطرح شده که مسائلی که تحت عنوان کرسی‌ها عنوان می‌شود،‌ جزو موارد مجرمانه نیست. چه بسا که آیین نامه کرسی‌ها هم به فضای گفتگوها رسمیت بخشیده است. اما اینکه وعده‌ها برای ایجاد امنیت فکری دانشجویان نسبت به شرکت در کرسی‌ها، چقدر اجرایی شده و یا اجرایی می‌شود، بعضاً می بینیم که چنین نیست؛ ولی برداشت ما این است که ضریب این مشکلات کمتر شده است.

مسئول سایت تخصصی آزادفکری با بیان اینکه برخی دانشجویان با القای اینکه فضای آزاد برای گفتگو وجود ندارد،‌ از شرکت در کرسی‌ها امتناع می‌کنند، خاطرنشان کرد: در زمینه سختی‌ها بر سر برگزاری کرسی‌ها اینطور نیست که طیف خاصی ضربه خورده باشند و اگر لطمه‌ای در کار باشد، این لطمه متوجه همه دانشجویان در هر قشری است.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه همدان گفت: کرسی آزاد اندیشی به معنای واقعی بستری است که شرکت‌کنندگان اعم از مجری و مخاطب، فرصت پیدا می‌کنند تا آزادانه و بدون هیچ‌گونه وابستگی، اندیشه کنند.
 
وی ادامه داد: فضای کرسی‌های آزاداندیشی باید به دنبال تولید فکر و نظریه‌پردازی و به دور از هر گونه مناقشات سیاسی باشد.

این فعال دانشجویی همچنین با اشاره به انتخابات پیش رو در کشورمان، تصریح کرد: فضای مناسبی در جهت نزدیکی به ایام انتخاباتی بر دانشگاه‌ها حاکم است، که  باید در رابطه با عدم نفوذ بیگانگان در دانشگاه‌ها طی این ایام، حساسیت لازم به عمل آید.

اصلی‌پور جایگاه طرح موضوعات مبهم و در عین حال مورد نیاز جامعه را بر عهده دانشگاه و حوزه  دانست و افزود: دانشگاه محلی است که افکار و اندیشه‌های سازنده در آن پرورش می‌یابد تا موافقان و مخالفان، استدلال‌های خود را تنها پیرامون موافقت و مخالفت‌شان بیان نکنند.

وی با انتقاد از روند برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، بیان کرد: متاسفانه برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه‌ها به جای نیازمحوری به صورت سلیقه‌محوری برگزار می‌شوند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه همدان بیدار کردن عقل جمعی و تولید علم و اندیشه دینی بر اساس ارزش‌های واقعی را از اهداف کرسی‌های آزاداندیشی برشمرد و خاطرنشان کرد: ایجاد فضایی مناسب و منطقی برای تضارب آرا و در پی آن افزایش همبستگی و اتحاد از دیگر اهداف برگزاری این کرسی‌ها است.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز: دانشجویان تمام تلاش خود را می‌کنند تا بتوانند دغدغه‌های مقام معظم رهبری را دربارهٔ برگزاری هر چه بهتر کرسی‌های آزاداندیشی برطرف کنند.

وی نبود منابع مادی و مالی را  یکی از مشکلات برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی برشمرد و تاکید کرد: مسئولین دانشگاه باید در این رابطه با دانشجویان  همیاری و همکاری‌های لازم را  داشته باشند.

 این فعال دانشجویی همچنین در ادامه سخنان خود به برنامه‌های انتخاباتی این تشکل در انتخابات آینده ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: تشکل‌های دانشجویی برای انتخابات ریاست جمهوری پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت خواهند کرد.

 گرگانی تصریح کرد: با توجه به عدم ارزیابی مناسب، موضوعاتی کلیشه‌ای در کرسی‌های آزاداندیشی مطرح می‌شود که این امر سبب کاهش تعداد استقبال کنندگان  می‌شود.

 دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با اشاره به تاثیر چشمگیر  اشخاص  مطرح با گفتمان‌های  قوی در برگزاری  کرسی‌های آزاداندیشی خاطر نشان کرد: باید تمامی تلاش خود را برای بالا بردن سواد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانشجویان به کار ببریم.

دبیرکل اتحادیه دانشجویان اسلامی دانشگاه آزاد: اگرجامعه فاقد فضای انتقادی باشد آن جامعه به مانند یک مرداب گندیده می‌شود.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه دانشجویان و مسئولان دانشگاه باید عملکرد متقابل و قابل قبول با هم داشته باشند تصریح کرد:‌دانشگاه محل تضارب آرا و افکار دانشجویان است که باید با رعایت قانون در کنار روحیه‌ آرمان‌گرایی، دانشجویان به بیان عقاید خود بپردازند.

بازگیر بیان داشت: برقراری آرامش از اهداف اولیه مسئولان در دانشگاه است که باید با در نظر گرفتن روحیه و انرژی جوانان، در بررسی مسائل روز دنیا در برخورد با دانشجویان سعه صدر بیشتری داشته باشند.

دبیر تشکیلات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تاکید داشت: اعمال محدودیت بر فضای آزاداندیشی دانشجویان،‌ سرخوردگی و کاهش فضای حرکتی سیاسی دانشجویان را به دنبال دارد.

بازگیر با اشاره به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری در کشور خاطر نشان کرد: تنگ ‌نظری برخی مسئولان دانشگاهی در برخورد با فعالیت‌ها و بیان عقاید و اندیشه تمامی تشکل‌ها در دانشگاه‌ها به عنوان یک مانع در برگزاری کرسی‌ها و دیگر فعالیت‌ها از سوی دانشجویان است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.