“تعامل معماری وتکنولوژی” رونمایی می شود

کتاب “تعامل معماری و تکنولوژی به نویسندگی محسن وفا مهر ۲۳ در موزه هنر امام علی (ع) رونمایی می شود.

سید علیرضا قهاری، رئیس انجمن مفاخر معماری ایران به خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ گفت: انسان از آغاز پیدایش تاکنون در طبیعتی که همواره برای او، ناشناخته و پررمز و راز بوه و به کندو کاو مشغول بوده و به تدریج از دل طبیعت، مفاهیم و جلوه های تکنولوژی را بیرون کشیده در ذهن خود پرورانده و حاصل آن را طی قرن ها به زبان های مختلف بازگو کرده است.
وی افزود: معماری نیز به عنوان یکی از مولفه های محیط انسان ساخت، در طی روند تاریخی خویش متاثر از فناوری های زمانه بوده اگر چه گاه در سایه آن قرار گرفته اما همواره این دو با یکدیگر تعاملی تاریخی را تجربه کرده اند.
قهاری تصریح کرد: هر زمان که معماری و تکنولوژی همگام و هم قدم بوده اند محصولی ماندگار در عرصه هنر معماری به وجود آمده است.
رئیس انجمن مفاخر معمای ایران، بیان کرد: تکنولوژی در این عصر نیز با همه گستردگی، همچنان ابزاری در اختیار بشر بوده که برای درک آن نیاز به بازنگری در نوع تلقی نسبت به جهان هستی در نزد انسان صاحب تکنولوژی است از این رو در حوزه معماری لزوم بازنگری و تجدید نظر در زمینه کاربرد تکنولوژی و توانایی های آن و نیز تکیه بر جنبه های تحلیلی گرانه آن به جای جنبه های شکلی ضروری است.
وی اظهار داشت: کتاب “تعامل معماری و تکنولوژی” تالیف دکتر محسن وفامهر در شصتمین گفتمان هنر و معماری رونمایی و معرفی می شود.
قهاری خاطر نشان کرد: این کتاب در دو جلد که جلد اول شامل “ساختمان نوین و پیشرفته” بوده وجلد دوم با عنوان “ساختمان های رایج و متداول”، منتشر شده است.
وی بیان کرد: جلد اول از اثر متقابل تکنولوژی و معماری، معماری سازه ها، نقش مصالح در معماری امروز، سازه های فضا کار، تکنولوژی و معماری جدید سخن می گوید و جلد دوم درباره تکنولوژی و مقاوم سازی لرزه ای”،” کاربرد نوین از مصالح بومی”، “تکنولوژی قنات” و “تاسیسات آبی” است.
گفتنی است: مولف کتاب استاد دانشکده معماری و شهر سازی دانشگاه علم و صنعت ایران، عضو هسته اصلی قطب علمی فناوری معماری و عضو شورای فناوری های نوین ساختمانی دانشگاه تهران است./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.