تعداد بیسوادان کشور اعلام شد

آموزش > عمومی
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور خبر داد: بر اساس آخرین نتایج اعلام شده از سوی مرکز آمار، تعداد بیسوادان ۱۰ تا ۴۹ ساله کشور سه میلیون و ۸۶۰ هزار نفر اعلام شده است.

علی باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: آخرین آماری که سازمان نهضت سواد آموزی از تعداد بیسوادان گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله داشت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود. این در حالیست که پس از اعلام نتایج سرشماری سال ۹۰ تعداد بیسوادان سه میلیون و ۸۶۰ هزار نفر اعلام شده است.

وی افزود: اگر این آمار بر اساس خوداظهاری افراد به درستی ثبت شده باشد که به نظر می‌رسد درست است، در مقایسه با سال ۸۵ که تعداد بیسوادان کشور ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر بود در وضعیت مناسبی قرار نداریم، چرا که نتوانستیم بیسوادی را کاهش دهیم.

باقرزاده تصریح کرد: پس از اعلام نتایج آمار سال ۸۵ تا کنون، یک میلیون و ۹۰۰ هزار بیسواد تحت پوشش آموزش‌های سواد آموزی قرار گرفته‌اند، لذا بر همین اساس برآورد سازمان نهضت این بود که تعداد بیسوادان در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی‌های سازمان نهضت در خصوص سواد آموزی اصلاح و مورد تجدید نظر قرار گیرد، عنوان کرد: تعریف بیسوادی بر اساس آنچه که فرد اظهار می‌کند با تعریف توانایی خواندن و نوشتن در سازمان نهضت متفاوت است.

باقرزاده گفت: با توجه به اینکه وظایف دستگاه‌ها در برنامه پنجم توسعه برای همکاری با سازمان نهضت سواد آموزی جهت ریشه کنی بیسوادی احصاء و به آنها ابلاغ شده است، انتظار می‌رود همه دستگاه‌هایی که در این رابطه مامور شده‌اند همکاری‌های لازم را با سازمان نهضت انجام دهند، چرا که این سازمان اگر بخواهد از صفر تا ۱۰۰ ریشه کنی بی ژسوادی را انجام دهد، به علت محدودیت در منابع نمی‌تواند.

 منابع فعلی سازمان نهضت پاسخگوی ریشه کنی بیسوادی نیست

 وی از کسری بودجه ۴۰ درصدی سال ۹۰ این سازمان گفت و ادامه داد: منابع فعلی سازمان نهضت پاسخگوی ریشه کنی بیسوادی نیست و باید دستگاه‌ها بتوانند همکاری لازم را با این سازمان داشته باشند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی همچنین نبود یکپارچگی و هماهنگی در بین دستگاه‌ها را یکی از مهمترین علل به تعویق افتادن ریشه کنی بیسوادی در کشور عنوان و اظهار کرد: علیرغم اینکه مصوبات مختلفی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تصمیم کار دستگاه‌ها وجود دارد، اما مطالبه‌گری جهت پیگیری این مصوبات وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: یکی از برنامه‌هایی که نهضت سواد آموزی در سال جاری در راس برنامه‌های خود قرار داده است، آموزش ۶۰ هزار مدیر مجتمع آموزشی برای جذب و نگهداشت سواد آموزان است که در این رابطه همایش‌ها و جلسات مختلفی برگزار می‌شود.

به گفته باقرزاده، مقرر شده کارکنان سازمان نهضت سواد آموزی و نیروهای انسانی مرتبط با این سازمان در سه قطب کشور آموزش‌های لازم را جهت پیشبرد اهداف سواد آموزی انجام دهند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر وظایف دستگاه ها برای سوادآموزی احصاء و به همه استانداران و دستگاه‌ها ابلاغ شده است، لذا انتظار می‌رود دستگاه‌هایی که ماموریت یافتند تا سازمان نهضت را در بحث ریشه کنی بیسوادی همراهی کنند، برنامه‌های خود را اجرایی کنند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.