تعداد تصفیه خانه های شهرک های صنعتی به ۲۶۸ واحد می رسد

‘فخراله مولایی’روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان عملکرد زیست محیطی سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران برای کنترل و رفع آلودگی نواحی صنعتی ، اظهار داشت: در این خصوص اقدام های گوناگونی از جمله ساخت تصفیه خانه های فاضلاب در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد که در حال حاضر ۲۶۸ تصفیه خانه فاضلاب در شهرک های صنعتی استان های مختلف کشور با ظرفیت بیش از ۲۰۲ هزار متر مکعب در روز در مراحل مختلف طراحی ، اجرا و بهره برداری قرار دارند که از این تعداد ۱۴۶ تصفیه خانه فاضلاب به مرحله راه اندازی و بهره برداری رسیده و در مجموع ظرفیت متوسط مدول این طرح ها ، بیش از ۱۲۴ هزارمترمکعب در روز است.

به گفته ی وی ، با بهره برداری از این طرح ها، بیش از ۱۸ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی فعال (معادل ۷۰ درصد واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده) در شهرک های صنعتی تحت پوشش تصفیه خانه فاضلاب قرار گرفته اند و برای احداث این تصفیه خانه ها ، بیش از ۱۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مولایی افزود: کلیه طرح های فوق به آزمایشگاه آب و فاضلاب مجهز شده و نگهداری و بهره برداری از آنها توسط شرکت های خصوصی (با به کارگیری نیروهای متخصص ) در حال انجام است.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: عملیات اجرایی ۵۸ تصفیه خانه فاضلاب در شهرک های صنعتی نیز در حال انجام است و مجموع ظرفیت مدول درحال اجرای این طرح ها ، بیش از ۵۱ هزار متر مکعب در روز است که با بهره برداری از این طرح ها، بیش از ۲۸۰۰ واحد صنعتی فعال دیگر تحت پوشش تصفیه خانه فاضلاب قرار خواهند گرفت.

وی برآورد هزینه های اجرایی این تصفیه خانه ها را بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: مطالعات مرحله اول و دوم طراحی ۶۴ تصفیه خانه فاضلاب دیگر در شهرک های صنعتی نیز توسط مشاورین ذی صلاح در دست اقدام بوده و طبق برنامه زمانبندی ، در حال انجام مراحل مختلف مطالعاتی است که به تدریج وارد مرحله عملیات اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد با بهره برداری از این طرح ها بیش از ۲۶ هزار متر مکعب در روز دیگر به ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب در حال بهره برداری شهرک های صنعتی اضافه خواهد شد.

مولایی همچنین به توسعه فضای سبز شهرک های صنعتی اشاره کرد و یادآور شد که با برنامه ریزی های انجام شده ، ۲۵ درصد سطح شهرک ها به ایجاد فضای سبز اختصاص می یابد تا این سازمان بانی ‘ صنعت سبز ‘ در کشور باشد.

وی گفت: از این میزان ۱۰ درصد خارج از اراضی صنعتی برای ایجاد فضای سبز واگذار شده که ایجاد آن در تعهد سازمان بوده و ۱۵ درصد مابقی با سیاست های تشویقی سازمان توسط صاحبان صنایع در داخل واحدهای صنعتی ایجاد می شود.

معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت بیان کرد: با نگهداری بیش از ۲/۱۴ میلیون اصله نهال در شهرک های صنعتی کشور، این سازمان موفق به ایجاد شش هزار و ۱۴۲ هکتار فضای سبز شده است.

اقتصام**۳۹۱۷**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۵۷۶۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.