تعداد داروهای طبیعی در ایران به مرز ۱۰۰۰ رسید

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رئیس اداره داروهای طبیعی وزارت بهداشت گفت: تعداد داروهای طبیعی در ایران به ۹۹۶ قلم رسید و به زودی از مرز هزار دارو عبور می‌کند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ امیر حسین جمشیدی امروز در دومین همایش طلای سبز در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی افزود:‌ داروی طبیعی دارویی است که با منشأ مواد موجود در طبیعت اعم از مواد گیاهی، حیوانی و معدنی تولید می‌شود.

وی گفت: ۲۵ درصد داروهای مدرن و شیمیایی نیز منشأ طبیعی دارند و از طب سنتی و فرآورده های طبیعی مشتق شده‌اند.

جمشیدی ادامه داد: ما حداقل ۱۲۰ نوع طب سنتی و مکمل داریم مانند طب سنتی ایرانی- اسلامی، طب سوزنی یا کاریروپراتیک که اکثر داروهای آنها از داروهای طبیعی استفاده می کنند.

وی گفت: فعالیت در عرصه داروهای طبیعی عرصه های مختلفی از تولید مواد اولیه، تولید نهایی دارو، عرضه دارو، مصرف و تجویز دارو و مسائل مربوط به بعد از تجویز را در بر می‌گیرد و نه تنها وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را درگیر می‌کند بلکه سازمانهای متعددی از جمله وزارت کشاورزی، وزارت بازرگانی و صنایع را در بر می گیرد.

رئیس اداره داروهای گیاهی و طبیعی وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون مجوز ۹۹۶داروی طبیعی در کشور صادر شده است که بیشترین میزان صدور این مجوزها در سال قبل با ۲۲۸ قلم دارو بوده است که یک رکورد است.

وی افزود: همچنین تولید ۲۸۸ عصاره دارویی نیز تاکنون از وزارت بهداشت مجوز گرفته است، ۹۲ شرکت در تولید داروهای گیاهی فعال می باشند و تاکنون از مجموع گیاهان دارویی موجود در کشور ۲۸۴ گیاه دارویی در تولید فرآورده های دارویی گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است.

جمشیدی گفت: آیین نامه طب سنتی ایران در سال ۸۵ با امضای باقری لنکرانی وزیر بهداشت وقت ابلاغ شد و توانست گاه بلندی در افزایش تولید و ساماندهی تولید داروهای گیاهی در کشور ایجاد کند.

وی ادامه داد:‌ از ۹۶ عرصه مختلف پزشکی و درسته بیماریها تاکنون برای ۴۹ دسته داروی گیاهی در کشور تولید شده است که امیدواریم تولید کنندگان این عرصه با تقسیم کاری به نحوی عمل کنند که در تمام عرصه ها داروی گیاهی و طبیعی در کشور داشته باشیم.

دبیر علمی همایش طلای سبز همچنین اعلام کرد: این همایش از این پس هر سال هفته اول آبان برگزار می‌شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.