تعداد قطعات برگشتی ازخدمات پس از فروش/تندر ۳درصد

معاون کیفیت ایران خودرو قطعات برگشتی ازخدمات پس از فروش یا C/100 را از جمله شاخصهای مهم در کیفیت خودروها عنوان کرد و گفت: هدف آیین نامه ارتقای کیفیت درخصوص شاخص C/100 یا تعداد قطعات تعویضی در۱۰۰ خودروی نزد مشتری سه ماه پس ازتحویل، برای تمامی محصولات ساخت داخل تا سال برابر ۲۰ تعیین شده است.

به گزارش ایسنا، کیانوش پورمجیب عدد این شاخص در آخرین گزارش های وضعیت عملکرد ایران خودرو در این حوزه را برای خودروهای تندر، گرندویتارا و ۲۰۶ به ترتیب ۳ ، ۱ و۱۰ عنوان کرد و گفت: در سایر محصولات نیز دستیابی به هدف تا پایان سال۹۲ بسیار محتمل و میانگین بهبود وضعیت دوماهه اول سال ۹۱ نسبت به دوماهه اول سال ۹۰ برابر با ۴۷٫۱۵ بوده است .

او با بیان این که کیفیت محصولات ایران خودرو در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال ۸۹، به میزان ۳۳ درصد بهبود پیدا کرده است، گفت: گروه صنعتی ایران خودرو در تحقق اهداف مندرج در آیین نامه ارتقای کیفیت خودرو که در سال ۸۸ از سوی وزارت صنایع و معادن ابلاغ شد، موفق عمل کرده است.

وی افزود: بهبود کیفیت محصولات ایران خودرو در سال براساس شاخص آدیت ترکیبی، به نحوی است که در حال حاضر تمام تولیدات سواری این گروه صنعتی در سطوح کیفیتی خوب و یا خیلی خوب قرار دارند.

پورمجیب این امر را حاکی از عملکرد بالای ایران خودرو نسبت به اهداف آیین نامه ارتقای کیفیت خودروها دانست.

معاون کیفیت ایران خودرو در خصوص رویکرد گروه در ارتقای رتبه سازندگان با توجه به هدف آیین نامه گفت: از ابتدای مهر ماه ۸۹ تمدید یا انعقاد قرارداد با سازندگان رتبه پایین تر از C و از ابتدای مهرماه سال ۹۰ عقد قرارداد با دارندگان رتبه C ممنوع شده است.

وی در خصوص عملکرد گروه صنعتی ایران خودرو در سال های ۸۹ تا ۹۰ و سه ماه دوم سال ۹۱ اظهار داشت: در سال ۱۳۸۹ تعداد ۳۴ سازنده دارای رتبه A ، تعداد ۳۷۱ سازنده دارای رتبه B و تعداد ۶۹ سازنده در رتبه C بوده اند و در پایان سال ۱۳۹۰ این عددها به ترتیب به ۵۰ سازنده رتبه A ، ۵۶۹ سازنده رتبهB و پنج سازنده رتبه C بهبود یافته است

پورمجیب تعداد سازندگان رتبه A درپایان سه ماهه دوم سال ۹۱ را ۵۱ مورد، تعداد سازندگان رتبه بی را ۵۷۷ مورد و تعداد سازندگان رتبه سی را یک مورد عنوان کرد و گفت: بر اساس آیین نامه ارتقای کیفیت، تمامی تامین کنندگان قطعات و مجموعه ها، ملزم به استفاده از سیستم ردیابی محصولات بر اســـــاس دستورالعمل های ابلاغی از سوی خودروسازان هستند تا امکان شناسایی و ردیابی قطعه – سازنده فراهم شود.

وی عملکرد ایران خودرو در این خصوص را موید پیاده سازی سیستم جامع ردیابی قطعات ازتامین تاخدمات پس ازفروش ارزیابی کرد و گفت: ۶۲ قطعه شناسنامه دار شده و این سیستم برای۷۰ قطعه و۶۰۰ بچ نیز در حال توسعه است. صرفاً‌ محصول جدید ایران خودرو (‌رانا) با ۲۷ قطعه در حیطه ردیابی قرار گرفته است.

معاون کیفیت ایران خودرو در مورد شاخص رضایت مشتریان از کیفیت محصولات نیز اظهار داشت: بر اساس اهداف آیین نامه ارتقای کیفیت در مورد کیفیت اولیه (پیمایش تا چهار هزار کیلومتر یا گذشت سه ماه از تاریخ تحویل) و کیفیت دوام (۱۵ ماه پس از دوره کیفیت اولیه)، عرضه کنندگان خودرو موظفند به گونه ای عمل کنند که میزان رضایت مشتریان از کیفیت دوام نسبت به کیفیت اولیه هر محصول بیش از پنج درصد کاهش نیابد.

پورمجیب در مورد عملکرد ایران خودرو در این زمینه گفت: تحلیل نتایج، گویای فاصله همیشگی میزان رضایت مشتریان از کیفیت دوام نسبت به کیفیت اولیه هر محصول به میزان کمتر از پنج درصد و میانگین رضایتمندی مشتریان از کیفیت محصولات سواری ایران‌خودرو در سال ۸۷ مقدار ۶۵٫۴ درصد بوده که در انتهای سه ماه اول سال جاری، به ۶۸٫۳ درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: در سال در بستر سیاست ها و رویکردهای تعیین شده در حوزه کیفیت گروه و با بهره گیری از تمامی ظرفیت های انسانی و تخصصی موجود در سطح شرکت، در جهت ایجاد فضای مناسب برای ارتقای کیفیت محصولات از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود .

معاون کیفیت ایران خودرو، تمرکز بر خواست مشتری در شاخص های کیفیت، گسترش نظارت به همه واحدهای موثر در زنجیره ارزش شرکت، تمرکز بر بهینه سازی الگوهای رفتاری، فرایند محوری در پیشبرد فعالیت ها، استاندارد سازی رویه ها و مشخصه ها و دست یابی به بالاترین استانداردها در کیفیت محصولات و خدمات را از اقدامات اصلی در حوزه کیفیت در سال عنوان کرد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.