تعدیل هزینه های درمان راهکار مهم برای مقابله با سل مقاوم به درمان

۰۵خردادماه،

نتایج یک تحقیق در کشورمان نشان داد که تعدیل هزینه های درمان و کنترل اشخاص مبتلا تا آخرین روز درمان، راهکار مهم و مؤثر برای پیشگیری و مقابله با سل مقاوم به درمان است.

علیرضا نصیبی، متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عوارض و مشکلات ناشی از سل علاوه بر بیماران و خانواده آن ها، بر روی جامعه و سیستم بهداشتی و درمانی نیز تأثیر می گذارد.

وی افزود: این عوارض و مشکلات با بروز موارد سل فعال و مقاوم به دارو، در سال های اخیر بیشتر نیز شده است.

نصیبی تأکید کرد: متأسفانه در بسیاری از موارد شاهد باسیل هایی هستیم که در مقابل درمان های موجود از خود مقاومت نشان می دهند و به اصطلاح درمان بیماری با شکست مواجه شده یا اثربخشی آن کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه پیگیری نکردن امور درمان یکی از مهمترین دلایل افزایش مشکلات ناشی از سل است، اظهار داشت: نتایج تحقیقات اخیر نشان داده اند که در صورتی که فرد مبتلا به سل تا آخرین روز درمان خود تحت مراقبت و کنترل باشد، احتمال بروز مقاومت دارویی کاهش می یابد.

نصیبی با اشاره به برخی از هزینه های بالای درمانی سل، تأکید کرد: نتایج یک تحقیق در کشورمان نشان داد که بسیاری از مبتلایان به سل به دلیل هزینه های درمانی بیماری خود، از پیگیری امور درمان صرف نظر می کنند.

وی گفت: نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که تعدیل هزینه های درمان و کنترل اشخاص مبتلا تا آخرین روز درمان، راهکار مهم و مؤثر برای پیشگیری و مقابله با سل مقاوم به درمان است.

نصیبی یادآور شد: در صورتیکه هزینه های درمانی سل به ویژه برای اشخاصی که نیاز به پیگیری مداوم و طولانی مدت دارند، کاهش یابد و در واقع فرد بیمار و خانواده اش با آسودگی خاطر روند درمانی خود را پیگیری کنند، در آن صورت نتایج درمانی افزایش یافته و از بروز برخی از مشکلات نظیر افزایش موارد سل مقاوم به درمان و دارو تا حد زیادی پیشگیری می شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.