تعرض به میراث فرهنگی، تضرر به جامعه است/ این جرم نباید جزء جرایم قابل گذشت باشد

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

یک حقوقدان گفت: با وجود اینکه دادستان کل کشور در برابر تخریب‌گران و متعرضان به آثار باستانی مدعی‌العموم است، اما متاسفانه این جرم از جرائم قابل گذشت است.

“حمید توسلی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ضوابط و مقررات ساخت و ساز و تمهیدات قانونی در زمینه حفظ آثار و میراث فرهنگی اظهار داشت: جرایمی که علیه آثار تاریخی فرهنگی صورت می‏‌گیرد عمدتا در قانون مجازات اسلامی تحت عنوان “تخریب اموال‏ تاریخی-فرهنگی” مطرح شده‌‏اند و قانونگذار مراتب رسیدگی به جرائمی از این دست را بیان کرده است.
 
وی ادامه داد: قانون مجازات اسلامی در ماده  ۵۶۰ به موضوع ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها پرداخته، همچنین در کتاب تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ و قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۷۶ به این مهم پرداخته شده است.
 
توسلی افزود: چنانچه کسی در حریم آثار باستانی ساخت و سازی انجام دهد که موجب تزلزل در بنیان اثر باستانی یا خرابی در حریم آن شود، به یک تا ۳ سال حبس محکوم می‌شود و تعریف رعایت حریم آثار باستانی در قانون حفظ آثار و اموال تاریخی ذکر شده است.

این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه سازمان میراث فرهنگی تحت عنوان شاکی خصوصی در برابر تخریب‌گران آثار باستانی قرار دارد و از طرفی دادستان کل کشور در این میان مدعی‌العموم است، اما متاسفانه این جرائم از جرائم قابل گذشت است و این در حالی است که در اثر این جرم کل جامعه متضرر می‌شوند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.