تعرفه‌های جدید پزشکی بخش غیر دولتی در سال ۹۱ تصویب شد

نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی:

با تصویب اعضای شورای عالی نظام پزشکی کشور، تعرفه ویزیت پزشکان در سال جدید ۳۰ درصد و حق‌الزحمه جراحی، بیهوشی و متخصصان داخلی نیز ۲۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش سرویس به نقل از روابط عمومی صندوق رفاه و تعاون سازمان نظام پزشکی کشور، محمدرضا نوروزی نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی اظهار داشت: براساس قانون،‌ تعیین تعرفه‌های پزشکی بخش غیردولتی تا قبل از برنامه پنجم توسعه هر سال توسط سازمان نظام پزشکی کشور تعیین و ابلاغ می‌شد.

وی گفت: این روند نظم و الزام اجرایی نیز برای گروه‌های جامعه پزشکی به دنبال داشت و از ضرر و زیان فراوان جامعه پزشکی کشور نیز تا حدودی جلوگیری می‌کرد اما همزمان با اجرای طرح قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش چشمگیر قیمت حامل‌های انرژی، گروه‌های کوچک جامعه پزشکی همانند مطب‌ها، رادیولوژی‌ها، آزمایشگاه‌ها، کلینیک‌ها و سایر بخش‌های مشابه با افزایش ناگهانی ۲۰ تا ۴۰ درصدی هزینه‌ها روبه‌رو شدند که به طور قطع آنها را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرد.

مدیرعامل صندوق رفاه و تعاون سازمان نظام پزشکی افزود: در حالی که هزینه‌های سنگین تحمیل شده بر جامعه پزشکی، آنها را تحت فشارهای جدی اقتصادی قرار داده بود در پایان سال ۹۰ مراکز درمانی بزرگ از جمله بیمارستان‌های خصوصی پس از تحقیقات جامع و کارشناسی‌های لازم اعلام کردند تعرفه‌های خدمات درمانی و پزشکی مراکز غیردولتی دست کم می‌بایست ۴۷ درصد افزایش یابد. این رقم برای مراکز کوچک جامعه پزشکی نیز حدود ۲۰ درصد تخمین زده شد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی و با توجه به افزایش سرسام آور قیمت وسایل و تجهیزات پزشکی وابسته به ارز، کیت‌های آزمایشگاهی، وسایل یدکی، دستگاه‌های پزشکی و سایر موارد مشابه به طور قطع ادامه فعالیت در این بخش‌ها به طور عملی وجود نداشت. به همین خاطر نیز شاهد اعتراض‌های جدی و گسترده گروه‌های پزشکی از سراسر کشور بودیم.

نوروزی گفت: از آنجا که در برنامه پنجم توسعه، تعیین تعرفه‌ها به شورای عالی بیمه سلامت واگذار شده بود، انتظار می‌رفت با راه‌اندازی و آغاز به کار این شورا و انتخاب اعضای آن توسط دولت و مجلس و ورود نمایندگان سازمان‌های صنفی به این شورا بتوان برای مشکلات بسیار جدی و گستره گروه‌های پزشکی بخش غیردولتی کشور چاره‌ای جدی اندیشیده شود که متاسفانه این مهم نیز محقق نشد.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور خاطر نشان کرد: در سال ۹۰، تعرفه‌های درمان بخش دولتی و غیر دولتی توسط شورای عالی بیمه و با پیشنهاد به معاونت راهبردی رییس جمهوری و به دنبال آن با ابلاغ رئیس جمهوری اجرایی شد.

نوروزی گفت: به دنبال تعیین این تعرفه‌ها، تعرفه بخش غیردولتی نیز بر مبنای پایه ۷ درصد برای سال ۹۰ اضافه شد. اگرچه این مقدار هم غیر واقعی و دور از انتظار بود اما از آنجا که تعرفه نظام پزشکی مورد توجه قرار گرفته بود، شواهد نشان می‌داد تعرفه‌های این سازمان در سالهای قبل نیز از استحکام و پایه بنیادی برخوردار بوده است.

نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی افزود: به همین خاطر انتظار می‌رفت در سال ۹۱ نیز شاهد چنین روندی باشد. اما متاسفانه تا امروز تعرفه‌های پزشکی بخش غیردولتی اعلام نشده است که این مسئله با توجه به تغییرات قیمت ارز و انرژی و رشد «چند صد برابری» هزینه‌های انرژی، غذا، پوشاک و موارد مشابه در برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غیردولتی غیرقابل قبول و تحمل بود.

نوروزی گفت: بنابراین به دنبال درخواست گسترده دست اندرکاران جامعه پزشکی در بخش‌های خصوصی، شورای عالی نظام پزشکی در جلسه‌ای که اوایل اردیبهشت امسال برگزار شد، بحث و بررسی دقیق این موضوع را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: اعضای شورای عالی نظام پزشکی نیز با این استدلال که قانون، بررسی و تعیین تعرفه‌های بخش دولتی را به شورای عالی بیمه سلامت سپرده و این شورا نیز تاکنون تشکیل نشده بنابراین سازمان نظام پزشکی که مرجع قبلی تصمیم گیری در این باره بود با در نظر گرفتن حداقل افزایش تعرفه‌های ویزیت و خدمات را ۳۰ درصد و حق الزحمه جراحی، بیهوشی و متخصصان داخل را نیز ۲۰ درصد افزایش دادند. تعرفه خدمات موسسات پزشکی، آزمایشگاهی، رادیولوژی و دیگر مراکز مشابه نیز به طور متوسط ۳۰ درصد افزایش یافت.

نوروزی تصریح کرد: تعرفه‌های جدید مصوب سال به مراکز مربوطه ابلاغ شده است و فعالان بخش غیردولتی گروه‌های پزشکی می‌بایست بر اساس این تعرفه‌ها خدمات لازم را ارائه دهند. ضمن اینکه افزایش سقف تعرفه‌ها بیش از سقف مصوبه سازمان نظام پزشکی تخلف محسوب می‌شود.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با ابراز امیدواری از اینکه با ابلاغ تعرفه‌های بخش دولتی مشکلات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی نیز هرچه زودتر حل شود، تصریح کرد: متاسفانه نبود هماهنگی‌های لازم و اعلام نشدن به موقع تعرفه‌ها موجب بروز هرج و مرج در زمینه تعرفه‌های پزشکی شده که به طور قطع به غیر از جامعه پزشکی،‌ بیماران و مردم نیز از این ناهماهنگی‌ها به شدت متضرر می‌شوند.

نوروزی اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی نظام پزشکی، تعرفه ویزیت پزشک عمومی و دندانپزشک عمومی برای امسال ۱۰۵ هزار ریال، پزشک متخصص و دندانپزشک متخصص ۱۷۰ هزار ریال و فوق تخصص، فلوشیپ و دانشیار و استاد ۲۱۰ هزار ریال تعیین شده است.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.