تعرفه تلفن ثابت چه بود و چه شد؟

در حال حاضر تعرفه تلفن ثابت از هر پالس ۷/۴۴ ریال به ۰۳/۵۱ ریال در همه استان‌های کشور تبدیل شده است

به گزارش دنیای اقتصاد از ابتدای سال ۹۱ تاکنون اخبار ضدونقیضی در خصوص افزایش تعرفه تلفن ثابت شنیده شده است. از فروردین ماه سال جاری که روابط عمومی شرکت مخابرات اعلام کرد که از اسفند ماه سال ۹۰ تعرفه‌های جدید در قبض مشترکانش اعمال می‌شود تاکنون اظهارات متفاوتی از زبان مسوولان وزارت ارتباطات شنیده شده است. در ابتدای سال وقتی شورای رقابت تغییر تعرفه جدید را تصویب کرد مسوولان سازمان تنظیم مقررات با اعتراض به تصویب این طرح اعلام کردند که با توجه به این که شرکت مخابرات ایران در حال خصوصی‌سازی است و پروانه نیز دریافت کرده، بنابراین تغییر تعرفه‌هایش باید در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح و نهایی شود. از آن سو نیز شورای رقابت با استناد به مدارک خاص خود اعلام کرد که تعرفه‌گذاری بر عهده این ارگان است. هرچند در نهایت سازمان تنظیم مقررات هم سر تسلیم به تغییر این تعرفه نشان داد، اما از سوی دیگر نمایندگان مجلس با اعلام اینکه اعمال تعرفه جدید تلفن ثابت باید به تعویق بیفتد، خبر از بررسی این طرح در مجلس داده‌اند.
در بین این تصمیم‌گیری‌های مختلف، برای بسیاری از کاربران این سوال مطرح می‌شود که بالاخره آن‌ها نرخ تعرفه قدیمی استفاده از تلفن ثابت را پرداخت می‌کنند یا جدید را.
در این زمینه گفت‌وگوی کوتاهی با داوود زارعیان، مدیرروابط عمومی شرکت مخابرات ایران داشته‌ایم که می‌خوانید.
از زمان مطرح شدن تغییر تعرفه‌های تلفن‌ثابت خبرهای متناقضی در خصوص افزایش این تعرفه‌ها شنیده شده است . در واقع هنوز به صورت روشن و شفاف مشخص نشده که آیا تعرفه تصویب شده از سوی شورای رقابت و سازمان تنظیم مقررات اجرا می‌شود یا خیر؟
براساس مصوبه شورای رقابت، شرکت مخابرات از اسفنده ماه سال ۹۰ اجازه افزایش تعرفه تلفن ثابت را گرفت. در واقع شورای رقابت به ازای هر پالس ۱۲ درصد افزایش قیمت را تصویب کرد. ما هم این اجازه را داشتیم که افزایش قیمت را اعمال کنیم.
در این زمینه سازمان تنظیم مقررات نیز مصوبه‌ای داشت سرنوشت این مصوبه چه شد؟
در این خصوص با سازمان رایزنی شده و این مصوبه با توجه به موافقت وزارت ارتباطات اجرا می‌شود.
اما اطلاع رسانی در این خصوص به صورت شفاف نیست و پیوسته مسوولان وزارت ارتباطات
در خصوص این تغییر تعرفه‌ اظهارنظر می‌کنند. همچنین تعرفه تلفن ثابت روی سایت شرکت مخابرات به نرخ قدیم ذکر شده است؟
ما اطلاع‌رسانی لازم را از اسفندماه سال گذشته انجام دادیم و براساس همان اطلاعیه نیز این افزایش تعرفه روی قبض مشترکانمان اعمال می‌شود. یعنی تعرفه از هر پالس ۷/۴۴ ریال به ۰۳/۵۱ ریال در کلیه استان‌های کشور تبدیل شده است. در خصوص نرخ تعرفه روی سایت هم باید بگویم که به زودی این اطلاعات به روز می‌شود.
هم کد شدن استان البرز با استان تهران چه تغییری در این تعرفه ایجاد کرده است؟
در استان‌های هم کد شده با تهران، تعرفه بین شهری حذف شده و نرخ تماس آنها هر پالس برابر۴۳/۵۸ ریال شده است.
در حالی شما اعلام می‌کنید که در خصوص تغییر تعرفه تلفن‌ثابت اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده‌اید و این تغییر در حال اجراست که چند روز پیش رضا رحمانی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خبر از بررسی تغییر تعرفه تلفن ثابت در مجلس داد. چرا طرحی که به تصویب شورای رقابت و وزارت ارتباطات رسیده باید مجدد مورد بررسی قرار بگیرد؟
به اعتقاد من این طرح جایی برای بررسی مجدد ندارد. شاید بررسی از این منظر است که تعرفه حال حاضر نیز بسیار ارزان و پایین است.
چطور می‌گویید ارزان است، در تمام دنیا قیمت تعرفه مکالمه رو به کاهش است؟
اگر منطقی تعرفه جدید را هم بررسی کنید
خواهید دید که همین تعرفه نیز با توجه به هزینه تمام شده، افزایش قیمت محصولات و خدمات مختلف بعد از هدفمندی یارانه‌ها، افزایش دستمزدها و… بسیار پایین است. همان‌طور که می‌دانید تعرفه‌های تلفن ثابت آخرین بار در سال ۸۳ اصلاح و تغییر کرده و از آن زمان به بعد بدون تغییر مانده بود. اگر در حال حاضرتعرفه تلفن ثابت تنها ۱۲ درصد افزایش داشته، خدمات و تجهیزاتی که مخابرات استفاده می‌کند با افزایش ۷۰۰ برابری همراه بوده است. همچنین کشورمان در ITU از نظر رتبه‌بندی تعرفه تلفن ثابت به عنوان ارزان‌ترین کشور از نظر مبلغ تعرفه مکالمات تلفن ثابت شناخته شده است.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.