تعطیلی بعضی عمل‌های جراحی در کشور

۲۸خردادماه،
ممتاز نیوز : عضو هئیت مدیره سازمان نظام پزشکی کشور با اخطار نسبت به بروز عوارض داروهای بی‌کیفیت چینی و هندی از تعطیلی و عقب افتادن اعمال جراحی در بیمارستان‌های دولتی کشور به سبب کمبود داروهای بیهوشی خبر داد.

 محمد مهدی قیامت در گفت‌و‌گو با تسنیم، نسبت به بروز عوارض داروهای بی‌کیفیت چینی و هندی اخطار داد و اظهارداشت: البته داروهایی باکیفیت چینی و هندی نیز وجود دارد ولی متاسفانه بی‌کیفیت ترین این داروها را برای کشور وارد می‌شود که عوارض بسیاری برای بیماران دارد.

هیچ نوع کنترل کیفی و کمی در این زمینه برای واردات این داروها صورت نمی‌پذیرد

وی در پاسخ به این پرسش که به هر حال سازمان‌های ذی ربط در کشور برای ورود کالاهای مختلف به خصوص دارو که حساسیت بسیاری دارد نظارت می‌کنند، بنابراین شما با چه مستندهای عنوان می‌کنید که نظارت بر داروهای وارداتی چینی و هندی صورت نمی پذیرد، افزود: بنده اعلام می‌کنم که هیچ نوع کنترل کیفی و کمی در این زمینه برای واردات این داروها صورت نمی‌پذیرد و مستندات این مسئله داروهای بیهوشی است که ما در اتاق عمل استفاده می‌کنیم که متاسفانه اثر بالینی که باید داشته باشد را ندارند.

داروهای بیهوشی که اثری ندارند

قیامت در تشریح بیشتر عوارض این داروهای بی‌کیفیت عنوان کرد: به طور مثال وقتی جراح می‌خواهد آمپول بیهوشی و بی حسی بکار گیرد به هیچ عنوان عضله مربوطه شل نمی‌شود در حالیکه اگر این فرایند برای عمل‌های جراحی در ناحیه سر و شکم صورت نپذیرد عوارض شدیدی می‌تواند برای بیمار داشته باشد و کار عمل جراحی نیز مختل می گردد.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران ادامه داد: از این نوع گزارش‌ها هر روز به ما ارائه می‌شود ولی متاسفانه با وجود اینکه این مسائل را به مسئولان مربوطه اعلام کرده‌ایم ولی هیچ اقدامی در این راستا صورت نمی‌پذیرد و آقایان مسئول در سازمان غذا و دارو بیشتر از اینکه به فکر این مشکلات باشند به فکر داروهای سنتی می باشند.

تعطیلی عمل‌های جراحی در کشور

دکتر قیامت با اشاره به عوارض شدید داروهای بی‌کیفیت چینی و هندی برای بیماران که حتی می‌تواند جان آنان را تهدید کند، گفت: این در حالی است که بعضی از  داروهای بیهوشی در کشور دچار کمبود است و این کمبود به داروهای ساخت کشور نیز رسیده است بطوریکه اواخر سال ۹۱ در بیمارستان‌های فیروزگر و شهدای تجریش ما شاهد آن بودیم که عمل‌های جراحی صورت نمی‌پذیرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که روند کنونی به چه صورت است و آیا در حال حاضر نیز شاهد عدم انجام عمل‌های جراحی به سبب کمبود داروی بیهوشی هستیم، گفت: بله، ولی نسبت به قبل کمتر شده است و ما امروز شاهد آن هستیم که نوبت عمل‌های جراحی در بیمارستان‌های دولتی عقب می‌افتد.

خیلی از مسائل دارو را نمی‌توانیم اعلام کنیم چون مردم به وحشت می‌افتند

 قیامت در پاسخ به این پرسش که چند وقت پیش عنوان شده بود که نوعی دارو سبب مرگ بیماران شده بود ولی سازمان پزشکی قانونی آن را تکذیب کرده بود و آیا این مسئله صحیح بود و وضعیت کنونی به چه صورت است، بیان داشت: بله، این مسئله درست بود و ما بسیار از مسائل دارو را نمی‌توانیم اعلام کنیم چون مردم به وحشت می‌افتند و شما هم سعی کنید این خبرها را طوری اطلاع رسانی کنید که وحشت در جامعه ایجاد نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که براساس این مسائلی که عنوان کردید آیا این مشکلات را به مسئولان وزارت بهداشت منتقل کرده اید، خاطرنشان کرد: بله، ولی چه فایده، این آقایان که در این ۸ سال کاری نکردند مسلمأ در این یک ماه نیز کاری از آنان بر نمی‌آید و تنها امید ما به دولت تازه است تا بتوانیم با انتقال این مشکلات به آنان این مسائل که هزینه‌های درمانی و مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد می‌کند برطرف شود.

۱۰۰ درصد مشکلات در حوزه دارو مربوط به سوء مدیریت‌ها است

قیامت خاطرنشان کرد: اگر بعضی عنوان می‌کنند که مشکلات که کمبود دارو در کشور ۲۰ درصد آن مربوط به تحریم‌ها است و ۸۰ درصد مربوط به سوء مدیریت‌ها، بنده نظر متفاوتی دیگری دارم و عنوان می‌کنم ۱۰۰ درصد این مشکلات در حوزه دارو مربوط به سوء مدیریت‌ها است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.