تعطیلی سراسری، راهکار فعلی مدیریت کرونا/ تقاضا از مردم برای تزریق واکسن

سخنکوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید بر کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، گفت: راهکار این نیست که خودمان را فریب دهیم که شاید بتوان خود را فریب داد ولی ویروس فریب نمی‌خورد. باید یک تعطیلی سراسری سفت و سخت اجرا شود که مثل تعطیلی آخری نباشد.

به گزارش ممتازنیوز، دکتر علیرضا رئیسی گفت: موج جدید کرونا بسیار سهمگین است و قدرت ابتلای ویروس دلتا ۵ تا ۹ برابر ویروس ووهان است‌ و این در حالی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده است و قطعا با این قدرت ویروس تعداد زیادی مبتلا می‌شوند. حتی در کشورهایی که واکسیناسیون بالایی دارند بازهم دچار این موج شدند و آمریکا، انگلیس و اسپانیا به شدت میزان بیمارانشان بالا می‌رود و ویروس جدید به تبع در کشور ما که میزان واکسیاسیون تازه قوت گرفته است می‌تواند باعث مرگ و میر بیشتر شود. واکسیناسیون ممکن است مانع از ابتلا به کرونا نشود اما می‌تواند مانع از بستری و مرگ شود. تنها راه ما علاوه بر تسریع واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌ها است‌.

وی افزود: الان در ۲۹ استان روند صعودی است و ما هنوز به قله بیماری نرسیدیم که بگوییم پس از آن روند نزولی می‌شود، پیش‌بینی ما این است که اگر با این روند پیش برویم تا دو یا سه هفته دیگر درگیر خواهیم بود و این درحالی است که میانگین اقامت بیماران مبتلا به کرونا دلتا در حال افزایش است. میانگین اقامت بیماران در بیمارستان حدود ۹ روز است اما به نظر می‌رسد نوع دلتا در حال تغییر این میانگین است.  از طرفی درمان سرپایی آغاز شده است و همچنین سایر بخش‌ها هم دارد به بخش کووید تبدیل می‌شود. ما ۳۸۵ شهر قرمز و نارنجی داریم و این یعنی همه شهرها تولید بیماری دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: قبول دارم که بستری بیماران در بیمارستان سخت است. الان در تهران بیش از ۸۴۰۰ بیمار بستری داریم. ما در ICUها بیماران دیگر هم برای بستری داریم و در یک فاز گذر به شکلی دچار کمبود تخت می‌شویم‌ البته الان دستور دادیم اکثر اعمال الکتیو و انتخابی تعطیل شود و در حال اضافه کردن بخش‌های دیگر به بیمارستان‌ها هستیم تا بتوان پاسخگوی بیماران بود ولی تا زمانی که ورودی بیمارستان کم نشود وضعیت همین است. آقای وزیر هم دستور دادند بخش‌های دیگر هم به کووید۱۹ اختصاص یابد تا کمبود تخت ما جبران شود.

رئیسی درباره انتشار نامه از سوی ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی، اظهار کرد: واقعیت این است که بیش از یک سال و نیم است که کلیه کادر بهداشت و درمان به شدت تحت تاثیر کرونا هستند و از نظر روحی و روانی تحت فشار هستند. این عزیزان ۴ موج را کنترل کردند. خروجی همه نابسامانی‌ها، عدم رعلیت پروتکل‌ها و جهش بیماری، سفر رفتن‌ها و… باعث افزایش ورودی بیمارستان‌ها می‌شود و برخی از این عزیزان علی‌رغم اینکه واکسن زدند چون در برابر لود بسیار بالای ویروس قرار می‌گیرند مجددا به بیماری مبتلا می‌شوند و موقتا از چرخه درمانی خارج می‌شوند. درد و دل همه همکاران من بی‌توجهی مجموعه‌ای است که سبب افزایش ورودی بیمارستان می‌شود. پروتکل یک طرفه نیست. پروتکل شامل مجموعه اقداماتی است که باید رعایت شود. در همین تعطیلات ۶ روزه تهران و البرز، از تهران ۱۶۶ هزار اتومبیل عودت داده شدند که سفر نروند ولی ۱۷۰ هزار اتومبیل هم رفتند و خارج شدند، با میانگین ۳ سرنشین در خودرو ۵۰۰ هزارنفر از تهران خارج شدند و اگر هر نفر ۱۰ نفر دیگر را مبتلا کند چه حجمی از بیماری ایجاد می‌شود؟ در دنیا جرایم تخلف و پروتکل شکنی به شدت بالا و سنگین است که بازدارنده باشد.

وی افزود: از سوی دیگر در ارتباط با بستن اماکنی که باعث سرایت بیماری می‌شود مثل رستوران‌ها ما دیدم در شهرهای قرمز هیچ‌رستورانی تعطیل نشد. ما به عنوان وزارت بهداشت نقش ناظر داریم و این موضوع را مطرح کردیم ولی کسی عمل نکرده است. ما از طرف کادر بهداشت معتقدیم اصناف اعلام شده بسته باشند اما برخی مطالبات هم از سوی اصناف وجود دارد که پاسخ داده نشده و همان‌ها باعث تمرد شده است؛ می‌گویند شما در یکسال گذشته نتوانستید ما را پشتیبانی و حمایت کنید آنوقت فقط ما تعطیل کنیم؟ راه مقابله با کرونا و راه مدیریت آن ساده است اما اجرای این راه‌ها پشتوانه قوی اقتصادی و اراده می‌خواهند. راهکار این نیست که خودمان را فریب دهیم، که شاید بتوان خود را فریب داد ولی ویروس فریب نمی‌خورد. باید یک تعطیلی سراسری سفت و سخت اجرا شود که مثل تعطیلی آخری نباشد و هرکسی هم تخطی کرد باید مطمئن باشد که باعث گرفتن جان یک انسان می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکید کرد: دوست ندارم مدام از مردم انتقاد کنم اما برخی تخلف از پروتکل می‌کنند و حتی وقتی بگوییم فردا ۸ صبح جاده‌ها بسته می‌شود آنها شب قبل راه میفتند و به سفر می‌روند. نمی‌توان یکباره کاری کرد و حداقل ۲۴ ساعت قبل باید اطلاع دهیم، قرار است چه کنیم شاید کسی کار و برنامه مهمی داشته باشد. فقط تردد نیست که سبب افزایش بیماری شده، قوانین مطابق با رنگبندی کرونایی هم به درستی اجرا نمی‌شود. در شرایط حضور کرونا دلتا دو گونه می‌توان نگاه کرد که مثلا رستوران‌ها را ببندیم که اعتقاد من هم این است و یا اینکه بگوییم رستوران نروید اما می‌روند. مردم بدانند جان خودشان در خطر است. ویروس دلتا در اکثر کشورها در حال افزایش است.

وی افزود: الان ۵۵ سال به بالا را برای تزریق واکسن فراخوان کردیم ولی بیش از ۳۰ درصد این افراد هنوز نیامدند و ثبت نام نکردند. الان مثلا در بیمارستان از هر ۱۰۰ بیمار بستری بالای ۷۰ سال ۹۰ نفر کسانی هستند که واکسن نزدند. خواهش می‌کنیم افرادی که گروه سنی آنها برای واکسن اعلام می‌شود نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند. در برخی استان‌ها در گروه سنی اعلام شده ۶۰ درصد واکسن نزدند.

وی درباره ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir گفت: قبلا وقتی فرد در این سامانه ثبت‌نام می‌کرد باید منتظر دریافت پیامک می‌ماند. در حال حاضر بعد از انتخاب محل سکونت، گروه سنی، ورود کدملی و…. می‌تواند نسبت به انتخاب مرکز تزریق واکسن هم اقدام کنند و تاریخ و محل تزریق مشخص می‌شود.

وی درباره واردات واکسن، گفت: روند خوب است و حدود ۲ میلیون واکسن طی دو روز گذشته به دستمان رسید و فردا هم یک‌میلیون دیگر می‌رسد و آخر هفته هم این تکرار می‌شود. در هفته آینده هم یک محموله ۳.۵ میلیونی می‌رسد و تا آخر مرداد ۷ میلیون واکسن دیگر به دستمان می‌رسد و بحث واکسیناسیون سرعت گرفته است.  

رئیسی اظهار کرد: ما می‌توانیم هشدار و آموزش دهیم ولی راه و پیشنهاد اصلی این است که تعطیلی گسترده به همراه اجرای دقیق قوانین داشته باشیم. من حتی امید به اجرای محدودیت‌های هوشمند بر اساس رنگبندی‌ها را ندارم‌. در زمان ویروس ووهان که به شدت ضعیف‌تر از کرونا دلتا بود رعایت پروتکل‌ها دو برابر شرایط فعلی بود.

وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی همچنان اجرا می‌شود، تاکید کرد: ردیابی بیمار، مراقبت در منزل، تست سریع و تست PCR را انجام می‌دهند. در این طرح تمرکز بر واکسیناسیون هم وجود دارد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.