تعطیلی موقت فرودگاه ایلات به سبب نگرانی های امنیتی / اسرائیل گنبد آهنین را در مرز سینا فعال کرد

اردیبهشت ۱۴۰۳

فرودگاه ایلات در جنوب سرزمین های اشغالی روز پنجشنبه پس از دستور مقامات امنیتی به مدت کوتاهی تعطیل شد و فضای هوایی آن مسدود شد.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، ارتش اسرائیل ارزیابی های امنیتی بر اساس تحولات اطلاعاتی و سایر تحولات منطقه ای را عامل این تصمیم گیری اعلام کرده است.
این فرودگاه دو ساعت پس از تعطیلی مجددا باز شد.
فرودگاه ایلات در قبل از سوی مبارزان اسلامگرای فعال در شبه جزیره سینا هدف پرتاب راکت قرار گرفته بود.
هم اکنون بواسطه تحولات پدید آمده در مصر در پی برکناری محمد مرسی از قدرت ، شبه جزیره سینا بسیار بی ثبات و غیر قابل پیشبینی شده است.
خبرنگار الجزیره گفت : به نظر می رسد بستن فرودگاه ایلات به حوادث امنیتی و تحولات احتمالی در مرزهای مصر یا گزارش های اطلاعاتی در خصوص امکان اجرای عملیات در نزدیکی مرزها یا هدف قرار دادن این فرودگاه با موشک ، مرتبط است.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، مقامات اسرائیل تصمیم گرفتند به درخواست ارتش تا اطلاع ثانونی فرودگاه ایلات در نزدیکی سینا را ببندند.
خبرنگار الجزیره گفت : به نظر می رسد بستن فرودگاه ایلات به حوادث امنیتی و تحولات احتمالی در مرزهای مصر یا گزارش های اطلاعاتی در خصوص امکان اجرای عملیات در نزدیکی مرزها یا هدف قرار دادن این فرودگاه با موشک ، مرتبط است.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، مقامات اسرائیل تصمیم گرفتند به درخواست ارتش تا اطلاع ثانونی فرودگاه ایلات در نزدیکی سینا را ببندند.
در همین حال شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد : به نظر می رسد بستن فرودگاه ایلات به حوادث امنیتی و تحولات احتمالی در مرزهای مصر یا گزارش های اطلاعاتی در خصوص امکان اجرای عملیات در نزدیکی مرزها یا هدف قرار دادن این فرودگاه با موشک ، مرتبط است.
به نظر می رسد این اقدام به گزارش های اطلاعاتی بسیار مهمی مربوط می گردد که شاید به سبب نزدیک بودن اجرای عملیاتی در مرزهای این منطقه باشد و شاید هم این نشانه آن باشد که ممکن است ارتش مصر برای اجرای عملیات گسترده علیه به اصطلاح گروههای تروریستی مسلح در شبه جزیره سینا آماده می گردد.
ارتش مصر از چند هفته پیش عملیات گسترده ای برای تحت تعقیب قراردادن شماری از اشخاص مسلح در شبه جزیره سینا انجام می دهد و احتمال می رود مقامات و ارتش مصر برای آغاز اجرای عملیات گسترده چراغ سبز نشان داده باشند و به نظر می رسد اسرائیل این اقدام را در رابطه با این موضوع اتخاذ کرده است.
اما بعضی برآوردها نشان می دهد که زیر نظر گرفتن بعضی از مکالمات تلفنی به القاعده و بعضی از عناصر آن در شبه جزیره سینا مرتبط بوده است و شاید هم با امکان اجرای عملیات ارتباط داشته باشند.
هواپیماهای غیرنظامی که عازم ایلات می باشند هنگامی که از شهر تل آویو یا حیفا به ایلات می رسند به مرزهای مصر بسیار نزدیک می شوند از این رو چنین دستوری به هواپیماهایی که از شمال عازم جنوب می باشند داده شده است.
کاملا روشن است که اوضاع امنیتی در سینا از چند هفته پیش ذهن مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل را به خود مشغول کرده است و مقامات اسرائیل به ارتش مصر اجازه داده بودند خودروها و شمار بسیاری از نظامیان مصری را وارد سینا کند تا ارتش مصر بتواند تسلط خود را در این منطقه گسترش دهد و گروههای تروریستی مسلح در شبه جزیره سینا را نابود کند. این اقدام اسرائیل برخلاف معاهده صلح در کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل است.
بی بی سی گزارش داده است مقامات نیروی هوایی اسرائیل گفته اند هشت پرواز را که قرار بوده در فرودگاه ایلات به زمین بنشینند به فرودگاه های دیگر از جمله یودا در ۶۰ کیلومتری ایلات هدایت کرده اند.
احتمال شلیک راکت به فرودگاه ایلات در ماه آوریل نیز سبب بسته شدن این فرودگاه شد. در ماه جولای نیز بقایای یک راکت که از سینا شلیک شده بود در روی تپه های شمال ایلات کشف شد.
بی بی سی به نقل از خبرنگاران مستقر خود در منطقه گزارش داده است اسرائیل در حال کامل کردن فنس کشی کامل در سراسر مرز سینا است، همچنین گشت های نظامی خود در این منطقه را افزایش داده و باتری های سیستم ضد موشکی گنبد آهنین خود را نیز در منطقه به کار گرفته است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.