تعلل آمریکا در اجرای پروژه های افغانستان ، ناتو را تضعیف می کند

کارشناسان آمریکایی تاخیر در اجرای پروژه های توسعه ای چندین میلیون دلاری آمریکا در افغانستان ممکن است به استراتژی ضد شورشی ناتو در این کشور آسیب برساند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران  ؛ بر اساس گزارش بازرس کل ویژه در امور بازسازی افغانستان که روز دوشنبه منتشر شد، اجرای ۵ مورد از۷ پروژه زیربنایی مهمی که در سال ۲۰۱۱ بودجه آنها تعیین شده بود به علت مشکلات بودجه ای یا مسایل دیگر به تاخیر افتاده است.    
در این گزارش آمده است، این پروژه ها بین ۶ تا ۱۵ ماه از برنامه عقب هستند.

این گزارش می افزاید، شکست در اجرایی کردن سریع این پروژه ها ممکن است به حمایت عمومی از ائتلاف و دولت افغانستان آسیب رساند. پروژه های زیربنایی شامل تلاش برای تامین برق شهرهای اصلی افغانستان می شوند.
در این گزارش همچنین از وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون برای طراحی نکردن برنامه های مناسب به منظور حمایت از پروژه های عظیم در زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۲ انتقاد شده است.

“پروژه زیربنایی افغانستان” که برنامه ای است به نظور تامین بودجه پروژه های مهم در افغانستان و اجرای آن به عهده وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون می باشد، در این گزارش به طور ویژه مورد بررسی قرار گرفته است.

پنتاگون از نتیجه گیری های این گزارش اظهار ناراحتی کرده است. در پاسخی مکتوب به این گزارش، وزارت دفاع آمریکا این گزارش را نابجا توصیف کرده و اعلام داشته است که موفقیت استراتژی ضد شورش تنها به تکمیل تعدادی پروژه بزرگ بستگی ندارد.    
پنتاگون نوشته است، این گزارش مبین فقدان درک کافی از دکترین ضد شورش آمریکا و استراتژی نظامی – مدنی یکپارچه آن است.

در این گزارش به برخی چالش های موجود بر سر راه اجرای پروژه های بزرگ در کشورهای توسعه نیافته ای مانند افغانستان اشاره شده است. در ده سال گذشته کنگره آمریکا ۸۹ میلیارد دلار به پروژه های بازسازی افغانستان اختصاص داده است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.