تعیین تکلیف حقوق کارمندان

جام جم آنلاین: سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و تاخیر سه ماهه، دولت در جلسه دیروز خود روش و میزان افزایش حقوق کارمندان دولت را تعیین تکلیف کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دولت ضریب افزایش حقوق کارمندان، بازنشستگان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را طوری تعیین کرده که رشد حقوق‌ها ۱۵ درصد باشد.

با این حال عدد ضریب این افزایش اعلام نشده است. همچنین میزان عیدی و پاداش پایان سال همه کارمندان و بازنشستگان نیز ۴۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است. پاداش پایان سال ۹۰ کارمندان ۳۵۰ هزار تومان بود که به این ترتیب این دریافتی ۵۲ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافته است.

در این‌باره بهروز مرادی، معاون جدید برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور از تصویب افزایش ۱۵ درصدی حقوق امسال کارکنان دولت در جلسه دیروز هیات دولت خبر داد.

به گزارش مهر، وی در جمع خبرنگاران گفت: این مصوبه در چند روز آینده ابلاغ می‌شود و کارکنان دولت، اعمال افزایش یادشده را همراه با معوقات ماه‌های قبل در فیش حقوق تیرماه شاهد خواهند بود.

ضریب حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت (ازجمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلین پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه) برای سال ۱۳۹۰ به میزان هفتصد (۷۰۰) ریال تعیین شده بود.

بر اساس مصوبه دولت، ضریب حقوق بازنشستگان موضوع بند (ج) ماده ۵۰ قانون برنامه پنجم توسعه برای سال ۱۳۹۰ به میزان هفتصد (۷۰۰) ریال بود. با این حال عدد ضریب افزایش حقوق‌ها در سال ۹۱ روشن نیست.

بر اساس آنچه در قانون برنامه پنجم تعیین شده است، میزان افزایش حقوق کارمندان با توجه به اعتبارات مصوب در بودجه سالانه تعیین می‌شود که بر اساس مصوبه مجلس و تصویب نهایی دولت، در سال ۹۱ حقوق کارکنان دولت تا ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.

براساس ماده ۵۰ قانون برنامه پنجم تعیین ضریب ریالی در چارچوب اعتبارات مصوب برعهده هیات وزیران است.

از سوی دیگر، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور از تعیین عیدی چهار میلیون و ۲۵ هزار ریالی برای کارمندان در جلسه دیروز دولت خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ابراهیم عزیزی در گفت‌وگوی تلفنی با بخش خبری ۱۴ شبکه یک سیما گفت: دولت در جلسه خود ضریب حقوق کارکنان دولت، اعضای هیأت علمی، شاغلان و بازنشستگان را به نحوی تعیین کرد که از ابتدای امسال ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.وی اضافه کرد: در این جلسه، سقف پاداش، یک ماه حقوق در سقف اعتبارات و بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی مصوب شد.

عزیزی گفت: بر اساس قانون برنامه پنجساله تمدید قرارداد کارکنان قراردادی مجاز است و کمک‌های رفاهی علاوه بر کارکنان رسمی و پیمانی برای کارکنان قراردادی و شرکتی هم پیش بینی شده است.

وی افزود: در مصوبه دولت هزینه مهدکودک برای فرزندان زیر شش سال بدون مدنظر قرار دادن تعداد فرزندان در خانواده‌ها، ۵۰ هزار تومان تعیین شد.

مزایای جانبی بیشتر در انتظار کارمندان

در همین حال، رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور جزئیات بیشتری از مصوبه افزایش حقوق کارمندان بویژه در بخش تسهیلات و مزایای جانبی را در اختیار خبرنگاران جام‌جم قرار داد.

وی گفت: رئیس‌جمهور از هنگام تدوین بودجه ۹۱ دستور اکیدی برای افزایش پرداخت‌ها به کارمندان داده بود که در جلسه دیروز این دستور در بخش‌های مختلف اجرایی شد.

وی افزود: بدین ترتیب علاوه بر اجرایی شدن رشد ۱۵ درصدی حقوق‌ها که پیشنهاد دولت در بودجه ۹۱ بود، مزایای جانبی کارمندان نیز افزایش یافت.وی خاطرنشان کرد: دولت در سال ۹۰ رشد متوسط حقوق‌ها را ۶ درصد تعیین کرده بود که امسال به ۱۵ درصد رسید.

ممبینی گفت: یکی از مزایای جانبی مهمی که امسال افزایش یافته است، برداشته شدن محدودیت سقف اضافه کار کارمندان است که در سال گذشته محدود بود. این محدودیت باعث شده بود برخی دستگاه‌ها که پول هم داشتند، نتوانند اضافه کار بیشتری به کارمندان خود بپردازند.وی افزود: دولت در جلسه دیروز خود سقف اضافه کار کارمندان را حذف کرد و آن را در اختیار بالاترین مقام اجرایی هر دستگاه قرار داد.

بدین ترتیب دستگاه‌ها می‌توانند در چارچوب اعتباراتشان هر قدر که بتوانند اضافه کاری کارمندانشان را افزایش دهند.

وی اظهار کرد: درباره افزایش تسهیلاتی چون کمک‌های غیرنقدی به کارمندان، تسهیلات غذا و رفت و آمد نیز به طور کلی در دولت توافق بودجه‌ای شده است که بزودی جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.

ممبینی خاطرنشان کرد: فقط همین قدر بدانید که مثلا بودجه کمک‌های غیرنقدی کارمندان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تاکید کرد: موضوع دیگری که به رشد دریافتی کارمندان کمک می‌کند، افزایش معافیت مالیات بر حقوق است، سقف معافیت مالیاتی کارمندان سال قبل ماهانه ۴۸۵ هزار تومان بود که امسال با ۶۵ هزار تومان افزایش به ماهی ۵۵۰ هزار تومان رسیده است که در سال شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد.

ممبینی افزود: مابه‌التفاوت افزایش حقوق سه ماهه کارمندان در فیش تیرماه آنان درج و قابل پرداخت است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.