تعیین ارزش کالاهای صادراتی از ابتدای دی ‌ماه به گمرک محول شد

۲۵م آذر ،

چکیده: براساس تفاهم‌نامه همکاری بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران، تعیین ارزش کالاهای صادراتی از ابتدای دی‌ماه سال‌جاری به گمرک محول شد.

به نقل از روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران، به‌منظور تحقق اجرای ماده ۱۶ قانون تازه امور گمرکی، تعیین ارزش گمرکی کالاهای صادراتی از ابتدای دی‌ماه سال‌جاری در دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت خواهد گرفت.

این تصمیم در جلسه هفته قبل که در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، اتخاذ و بر مبنای آن مقرر شد از ابتدای دی‌ماه، جلسات کمیته ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی تا تصویب آیین‌نامه قانون تازه امور گمرکی براساس همان ترکیب اعضای فعلی کمیته دایمی نرخ‌گذاری کالاهای صادراتی، موضوع ماده ۳۳ قانون مقررات صادرات و واردات در گمرک ایران تشکیل شود.

همچنین مقرر شد، ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی بر اساس پایگاه اینترنتی ارزش سازمان توسعه تجارت انجام شود و اولویت رسیدگی در این کمیته به ارزش کالاهای صادراتی با کالاهای فاقد ارزش باشد و از ابتدای دی‌ماه همه درخواست‌های تعیین ارزش کالاهای صادراتی از گمرکات اجرایی و صادرکنندگان به دفتر بررسی و تعیین ارزش ارسال تا براساس اولویت در کمیته مزبور مطرح و رسیدگی شود.

براساس ماده ۱۶ قانون تازه امور گمرکی، ارزش گمرکی کالای صدوری، عبارت است از قیمت فروش کالا برای صدور به اضافه هزینه بیمه، باربری و حمل‌ونقل و سایر هزینه‌هایی که به آن کالا تا خروح از قلمرو گمرکی تعلق می‌گیرد و از روی سیاهه و اسناد تسلیمی صادرکننده تعیین می‌شود. در صورت عدم ارائه اسناد و یا نامتناسب بودن ارزش اظهار شده به دلایل مستند، گمرک ارزش کالای صدوری را با استعلام از مراجع ذی‌ربط براساس قیمت عمده‌فروشی آن در بازار داخلی به اضافه هزینه‌هایی که تا خروج از قلمرو گمرکی به آن تعلق می‌گیرد، تعیین می‌کند.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.