تعیین دستوری قیمت خودرو در دراز مدت جوابگو نخواهد بود

۲۴م اسفند ،

تعیین دستوری قیمت خودرو در دراز مدت جوابگو نخواهد بود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی کاهش خرید خودرو را موقتی دانست و گفت : بلاتکلیفی قیمت خودرو تا حدودی سبب کاهش خرید خودرو شده است که موقتی است و با جلب اعتماد مردم و تثبیت قیمتها ، به زودی وضعیت بازار خودرو به شرایط عادی باز خواهد گشت.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از عصرخودرو به نقل از خبرخودرو»، سید محمد حسین میرمحمدی افزود : در بررسی قیمت خودرو باید دغدغه مشتریان و خودروسازان هر دو مورد توجه قرار گیرد به هر جهت باید نقطه مشترکی در این زمینه حاصل شود.

وی با بیان اینکه تثبیت وضعیت بازار خودرو و قیمت ها مستلزم حرکتی منسجم است ، اظهار داشت : باید در تولید محصولات داخلی به قیمت های رقابتی توجه شود چرا که با عدم عرضه محصولات با قیمت رقابتی ، بحث کاهش تعرفه ها مطرح می گردد که طبعا این مساله در فروش محصولات داخلی تاثیر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه دستور العمل تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت راهکاری برای بررسی و توجه خودروسازان به قیمتها است ، افزود : به نظر می رسد طرح تعیین دستورالعمل قیمت خودرو تا حدودی سبب کاهش قیمت خودرو در بازار شده است.

وی گفت : البته پیش از آنکه بحث ورود به بررسی قیمت خودرو مطرح شود می بایست این اقدام توسط خودروسازان صورت می گرفت.

نماینده گلپایگان و خوانسار در خانه ملت در ادامه اظهار داشت : خودروسازان باید در آینده نزدیک خودشان را با وضعیت موجود و قیمت های رقابتی تطبیق دهند مسلما در مواجه و رقابت با تولیدات خارجی هم کلاس کیفیت و قیمت بسیار مهم است .

میرمحمدی در ادامه با توجه به نتیجه جلسه کمیسیون اصل ۹۰ و تعیین دستور العمل قیمت توسط شورای رقابت گفت : در صورتی که خودروسازان در تعامل با شورای رقابت به  معدل و نقطه مشترکی دست یابند قطعا قیمت و وضعیت کنونی بازار رقابت سامان خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه مردم همواره از تولید ملی حمایت نمودند ، افزود : خودروسازان باید از فضای موجود و حمایت مردمی و بازار ایجاد شده استفاده کرده و قیمت ها را به نحوی اعلام کنند که از نظر مشتریان منصفانه و عادلانه باشد و مردم با ورود سازمان حمایت یا شورای رقابت و یا هر سازمان دیگری برای تعیین دستوری قیمت خودرو، قیمت های موجود را کارشناسی و منصفانه دانسته و افزایش قیمت صورت گرفته را بر اساس تورم و هزینه های موجود منطقی بدانند.

وی گفت : خودروسازان باید با شفاف سازی ، افکار عمومی ، کارشناسان ، نهادها و مراکز دخیل در صنعت خودرو را با  خودشان همراه کنند که واقعا  قیمت نهایی خودرو به اضافه افزایش نرخ تورم و ارز و سود منطقی شرکتها رقم ارائه شده است.

وی تاکید کرد : در شرایطی که قیمت تمام شده کالایی ، رقم مشخصی باشد نمی توان به صورت دستوری  تولید کنندگان را ملزم نمود  که زیر قیمت تمام شده محصولش را عرضه کنند چرا که سبب ضرر و زیان تولید کننده خواهد شد.

وی گفت : تعیین دستوری قیمت خودرو در شرایطی که آنالیز قیمت ها حاکی از افزایش  هزینه ها است ممکن است در کوتاه مدت مشکلات را مرتفع کنند اما قطعا در دراز مدت جوابگو نخواهد بود.

وی در ادامه حمایت از صنعت خودرو به جهت حفظ اشتغال موجود ،صنعت و تولید قطعا لازم و ضروری دانست و تاکید کرد : در این راستا مسلما توجه و نگاه خودروسازان باید به تولید محصولات رقابتی باشد تا در بازار رقابت جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

جمعه ۲۵ اسفند   ۱۹:۱۶

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.