تعیین زمان دور جدید مذاکرات ایران و آژانس/خوشبینی به توافق با تهران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، “یوکیو آمانو” با اعلام این مطلب گفت : مذاکرات ایران و آژانس در تاریخ ۸ ژوئن در وین برگزار می شود.

آمانو هدف از این مذاکرات را رسیدن به توافقی برای انجام بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران اعلام کرد.

آمانو که درجمع ۳۵ عضو شورای حکام سخن می گفت در ادامه افزود : من از ایران دعوت می کنم تا این توافقنامه را که گامی به جلو است هر چه سریعتر امضا و اجرا کرده و اجازه دسترسی به سایت پارچین نیز را صادر کند. 

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه گفت : مطمئنم که این توافق موجب تسریع کارها شده و اختلافات باقی مانده میان ایران و آژانس نیز در حدی نیستند که مانع رسیدن به توافق شوند.

وی با نادیده گرفتن همکاری مثبت و سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس و بی اعتنایی غربی ها به تعهدات خود افزود : من از ایران می خواهم تا برای برقراری اعتماد بین المللی به برنامه هسته ای این کشور به تمام تعهدات بین المللی خود عمل کند.

به نوشته رویترز، اولویت اول آژانس بین المللی انرژی اتمی از توافق با ایران، بازرسی از سایت پارچین است. در هفته های گذشته و پیش از مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در بغداد، برخی از خبرگزاری های غربی با انتشار تصاویری مدعی انجام فعالیتهای مشکوک در پارچین شده بودند.

آمانو حدود دو هفته قبل به تهران سفر و پس از بازگشت به وین اعلام کرده بود که امیدوار است به زودی چارچوب همکاری های ایران و آژانس به توافق طرفین برسد.

بر اساس این گزارش، آژانس خواستار بازرسی از سایت پارچین است که البته ایران با حسن نیت با این درخواست آژانس برخورد کرده، اما دیپلمات های غربی برای کم اهمیت جلوه دادن اقدام مثبت تهران مدعی هستند که ایران به توافقات خود با آژانس پایبند نخواهد بود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.