تعیین فاصله وقتی برای سوخت‌گیری خودروهای گازوئیلی

این خبر امروز شنبه ۶ آبان در پورتال خبری ممتاز نیوز از منبع ذکر شده در انتهای خبر، بازنشر گردیده است

تعیین فاصله وقتی برای سوخت‌گیری خودروهای گازوئیلی

عصر خودرو : با توجه iبه سهم ۸۵ درصدی گازوییل از قاچاق سوخت، تدابیر تازهی از ماه گذشته برای کاهش عرضه خارج از شبکه این فرآورده iبه اجرا درآمده است و قرار است تصمیمات تازهی نیز بعد از تکمیل مطالعات میدانی برای تغییر در کلاس‌بندی خودروهای دیزلی گرفته شود.

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از عصرخودرو iبه نقل از ایسنا با توجه iبه این که رقم اجازه برداشت گازوییل ۳۵۰ تومانی که بعد از اتمام گازوییل یارانه‌ای ۱۵۰ تومانی قابل مصرف بود بیشتر از نیاز خودروهای دیزلی بود، این امکان را برای سودجویان فراهم می‌کرد که iبه راحتی iبه قاچاق گازوییل بپردازند.
علاوه بر اختلاف قیمت گازوئیل عرضه شده در کشورهای همسایه‌ ایران نسبت iبه نرخ عرضه داخلی که گاهی برای هر لیتر iبه حدود ۲۵۰۰ تومان هم می‌رسد، افزایش قیمت ارز در ایران نیز سبب شده است که قاچاق این فرآورده برای قاچاقچیان سوخت جذابیت بیشتری داشته باشد.
به همین سبب برای جلوگیری از خروج غیرقانونی گازوییل از کشور اجازه برداشت گازوییل ۳۵۰ تومانی خودروهای دیزلی طبق مصوبه سازمان هدفمندی یارانه‌ها از مهرماه کاهش یافت.
البته iبه نقل از سید ناصر سجادی- قائم مقام شرکت ملی فرآورده‌ای نفتی ایران- این کاهش اجازه برداشت iبه معنی کاهش محدودیت در مصرف نمی باش و دارندگان خودروهای گازوییلی در صورت نیاز می‌توانند از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده نمایند.
وی با اشاره iبه این که نیمی از خودروها دیزلی کمتر از رقم پیش‌بینی شده از گازوییل ۳۵۰ تومانی استفاده می‌کردند، خاطرنشان نمود که کاهش اجازه برداشت گازوئیل خودروهای دیزلی بسیار محدود اعمال شده است.

تعیین فاصله وقتی برای سوخت‌گیری خودروهای گازوئیلی

یکی دیگر از راهکارهای کاهش قاچاق گازوییل که از ماه پیش اجرایی شد تعیین فاصله وقتی برای سوختگیری این نوع خودروها است. پیش از این هر خودروی دیزلی می‌توانست در روز سه بار بدون فاصله از هم سوختگیری کند که این امر سبب شده بود علاوه بر ازدحام در بعضی از جایگاه‌ها سوخت و اتمام گازوییل آن جایگاه در کمترین وقت، زمینه مساعد برای قاچاق این فرآورده را فراهم کند.
اما اکنون با تصمیم مسوولان خودروهای دیزلی در سه نوبت و با فاصله وقتی حداقل ۸ ساعت بتوانند سوخت‌گیری نمایند. این گونه خودرو دیزلی مورد نظر تنها برای طی نمودن مسیر تعیین شده در باک خود سوخت خواهد داشت و از قاچاق گازوییل جلوگیری می‌شود. البته در هر نوبت عرضه سوخت iبه خودرو دیزلی امکان پیمایش هزار کیلومتر مسافت وجود دارد.
به گفته سجادی با اجرای این تصمیم توزیع گازوئیل نظم بیشتری گرفته است و هم دارندگان خودروهای دیزلی و هم جایگاه‌ داران از تعیین فاصله وقتی برای سوخت‌گیری خودروهای گازوئیلی راضی می باشند.

عرضه فرآورده نفتی در استان‌های مرزی طبق جداول خاص
قائم مقام شرکت ملی فرآورده‌های نفتی ایران همچنین از اجرای تدابیری توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای کنترل‌های بیشتری بر عرضه سوخت در استان‌های مرزی کشور خبر داد و گفت: فرآورده نفتی در استان‌های مرزی نیز طبق جداول خاصی عرضه می‌شود.

انجام مطالعات میدانی برای تغییر در کلاس‌بندی خودروهای دیزلی
همچنین علی ربیعی- معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با رد اجرای کلاس‌بندی تازه خودروهای دیزلی گفت: در حال حاضر تغییری در کلاس‌بندی خودروهای دیزلی انجام نشده است و تنها مطالعات میدانی برای تغییر این کلاس‌بندی در حال انجام است.
او در مورد سبب تغییر در کلاس‌بندی خودروهای دیزلی گفت: با توجه iبه این که خودروسازان داخلی بایدهر ساله حجم مصرف سوخت خودروهای تولید شده را کاهش‌دهند، تغییر در گروه‌بندی خودروهای دیزلی که مربوط iبه چند سال پیش است ضروریست.
وی در پاسخ iبه این سوال که آیا ممکن است تعداد گروه‌های خودروهای دیزلی کاهش یابد گفت: در حال حاضر خودروهای دیزلی iبه ۲۰ گروه تقسیم می‌شود و مشخص نمی باش که این گروه در آینده کاهش یا افزایش میابد. در واقع این موضوع با تکمیل مطالعات مشخص می‌شود.
به گفته معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تغییر کلاس‌بندی خودروهای دیزلی جهت iبهبود شرایط و کاهش قاچاق سوخت در مناطق مرزی است و قرار نمی باش تغییر آنچنانی در این زمینه اتفاق بیافتد و از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.
کار مطالعاتی برای تغییر کلاس‌بندی خودروهای دیزلی توسط کارگروهی متشکل از ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت، وزارت خانه‌های نفت، کشور و راه و شهرسازی و سایر سازمان‌ها و نهادهای مربط با این موضوع در حال انجام است.

شنبه ۶ آبان   ۵:۱۲

منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.