تعیین فرمول قیمت‌گذاری اینترنت پرسرعت در موسسه تحقیقات ارتباطات

تعیین فرمول قیمت‌گذاری اینترنت پرسرعت در موسسه تحقیقات ارتباطات

پروژه ارائه مدل سیستمی قیمت‌گذاری در موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات و به درخواست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۹۰ آغاز و در سال جاری به پایان رسید.

به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا) از موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این پروژه با شناخت حوزه اینترنت، خدمات پهن باند و وضعیت فعلی آن در ایران و در مقایسه با سایر کشورها، وضعیت فعلی قیمت‌ها و جهت‌گیری‌های کلی صورت گرفته در آن مشخص شده و با شناسایی مدل مناسب قیمت‌گذاری خدمات اینترنت پرسرعت، زمینه لازم برای ارائه استراتژی‌ها و سیاست‌های قیمت‌گذاری و تعیین تعرفه در این حوزه فراهم شده است.
تعرفه سرویس‌های مخابراتی یک حلقه زنجیره‌وار میان سازمان تنظیم مقررات، شرکت‌ها و مصرف‌کننده است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مقررات تعرفه به عنوان یک ابزار اصلی برای کنترل کلان شرکت‌های مخابراتی استفاده می‌کند. شرکت‌های مخابراتی نیز از تعرفه به عنوان پوشش‌دهنده هزینه‌های ارئه خدمات، تنظیم‌کننده تقاضای بازار استفاده می‌کنند و باتوجه به تقاضا، بازار خود را توسعه می‌دهند و در این میان مصرف‌کننده خواهان تامین نیاز مخابراتی خود با بهترین سرویس و ارزان‌ترین قیمت است.
روند کنونی قیمت‌گذاری سرویس‌های مخابراتی که دارای محدودیت‌های درونی عمده‌ای است نه تنها موجب کندی روند توسعه سرویس‌های مخابراتی بوده است بلکه بر سود شرکت‌ها و رفاه اجتماعی جامعه نیز تاثیر گذاشته و موجب زیان رسیدن به منافع مصرف‌کننده شده است، لذا باتوجه به این نیاز و با تکیه بر اهداف تعیین شده در این حوزه، در گروه مطالعات راهبردی و اقتصادی موسسه، استراتژی و اهداف کلی به کار گرفته شده برای این منظور معرفی و سیاست‌های اجرایی آن در قالب سناریوهای مختلف تعیین شده است.
شایان ذکر است مولفه‌های مهم در نظر گرفته شده در تعیین قیمت و تعرفه خدمات اینترنتی شامل دسترسی فیزیکی، حجم دسترسی، کیفیت دسترسی، مدت زمان دسترسی و سرعت دسترسی است.
در اجرای هر کدام از سناریوها روشی اتخاذ گردیده که در میان مدت (در طی سال‌های برنامه پنجم) برخی از این مولفه‌ها آزاد شده و بر اساس مکانیسم بازار مورد رقابت قرار گیرند و در بلند مدت (تا انتهای برنامه ششم) تمامی مولفه‌ها به رقابت گذاشته شود.
گفتنی است در تعیین قیمت‌ها و تعرفه‌های خدمات اینترنتی سادگی مدل مد نظر بوده و در عین حال مدل بکار گرقته شده استنباطی از آنالیز سیستمی است.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.