تعیین قیمت طلا به نرخ مبادله‌ای زیان ده است

۱۱م دیماه ،

بینا- یک کارشناس اقتصادی قیمت‌گذاری طلا به نرخ مبادله‌ای را سبب اخلال در بازار اعلام کرد و گفت: برای کنترل قیمت طلا و سکه باید پول ملی تقویت شود تا قیمت ارز بازار به نرخ مبادلاتی نزدیک شده و قیمت طلا و سکه کاهش یابد.
به گزارش بینا، سید بها‌ءالدین حسینی هاشمی با مثبت ندانستن تعیین قیمت طلا و سکه بر مبنای ارز مبادله‌ای به فارس اظهار داشت: قیمت باید از طریق بازار کشف شود و در غیر این صورت، سبب سود عده‌ای و زیان عده دیگری خواهد شد.
وی افزود: در چنین شرایطی قیمت تعیین شده برای سکه از قیمت بازار پایین‌تر خواهد بود و در کوتاه مدت اثر کاهشی خواهد داشت اما مقطعی است و تنها منابع بسیاری از بانک مرکزی در اختیار عده‌ای خاص قرار می‌گیرد.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بانک مرکزی در این بخش سیاست درستی در پیش گرفته و مخالفت این بانک با اجرای این طرح منطقی است زیرا قیمت طلا باید بر مبنای بازار تعیین شود؛ تعیین قیمت جزو وظایف بانک مرکزی نیست.
وی ادامه داد: برای کنترل قیمت طلا و سکه باید پول ملی تقویت شود و در صورت کاهش قیمت ارز در بازار آزاد و نزدیک شدن آن به نرخ مبادلاتی، قیمت طلا و سکه کاهش خواهد یافت.
حسینی هاشمی گفت: هم‌ا‌کنون یک اونس طلا ۳۱٫۲ طلا و هر سکه تمام معادل ۸٫۰۱ گرم طلا است و با احتساب اجرت آن قیمت سکه به دست می‌آید؛ اگر فرض بگیریم قیمت اونس ۱۶۵۰ دلار باشد و برای تعیین قیمت سکه آن را بر ۴ تقسیم کنیم، عدد به دست آمد ۴۱۲ دلار است؛ اگر این عدد را در ۲ هزار و ۴۵۸ تومان ضرب کنیم، قیمت سکه حدود یک میلیون تومان و اگر با قیمت ۳ هزار تومان ضرب شود حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.
وی ادامه داد: با این اقدام قیمت طلا و سکه به صورت دستوری تعیین می‌شود و به همین سبب تعیین قیمت طلا به نرخ مبادله‌ای روش مناسبی برای کاهش قیمت‌ها نیست.
این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که چرا وقتی بانک مرکزی طلا وارد کرده و به در قالب سکه به بازار عرضه می‌کند، باید قیمت آن براساس ارز آزاد تعیین شود، گفت: در سیستم حسابداری روشی به نام لایفو وجود دارد که طبق آن اولین داده از آخرین وارده محاسبه می‌شود.
وی افزود: به عنوان مثال اگر فردی طلا پیدا کند باز هم بر مبنای قیمت بازار به فروش می‌رسد.
حسینی هاشمی تاکید کرد: قیمت سکه و طلا باید براساس سیستم عرضه و تقاضا مشخص شود.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.