تغذیه روزه اولی ها و روش های پیشگیری از ضعف و تشنگی

دوشنبه ۲ مرداد – ۰۹:۰۰:۵۱ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

توصیه یک متخصص تغذیه ؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه طی یادداشتی به خبرگزاری آریا در خصوص روزه اولی ها و نحوه تغذیه آنان مطالبی را عنوان کرد.
دکتر کوروش جعفریان گفت:روزه اولی ها از آنجایی که اکثرا سن پایینی دارند با چند مشکل جدی روبرو می شوند که از جمله آن می توان به کمبود آب در بدن اشاره کرد.
در واقع از آنجایی که این افراد برای اولین بار روزه می گیرند تنظیم حرارت بدن آنهابه خوبی انجام نمی شود که این مساله باعث می شود آب بدن خود را از دست بدهند و از آنجایی که عادت به روزه گرفتن ندارند ممکن است با ناراحتی های گوارشی و عدم تحمل روزه داری روبرو شوند،بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات باید چند نکته را مورد توجه قرار دهند.
یکی از نکات اصلی این است که وعده های غذایی خود را به هیچ وجه حذف نکنند و حتما وعده  افطار، شام و سحر را در برنامه خود داشته باشند تا مشکلی برای آنها به وجود نیاید از طرفی چون این کودکان در حال رشد نیز هستند شرایط آنها با بالغین متفاوت است یعنی باید به اندازه کافی مواد مغذی برای رشدشان  فراهم شود تا بتوانند تحمل گرسنگی ماه رمضان را داشته باشند.
مصرف غذاهایی با انرژی بالااز جمله ماکارانی ، سیب زمینی و برنج باعث می شود تا ذخایر انرژی این افراد افزایش یابد همچنین از آنجایی که این افراد نیاز دارند که معده شان زود تخلیه شود بهتر است که بعد از شام آب میوه طبیعی میل کنند تا انرژی بیشتری وارد بدن آنها شود.مصرف نان سبوس دار و غذاهایی که فیبر بیشتری دارند را در وعده غذایی اصلی و غذاهایی که زود هضم می شود را در وعده افطار و شام  میل کنند همچنین  در هنگام سحری نیز مصرف میوه باعث می شود تا قند بدن در طول روز آزاد شده و احساس گرسنگی نداشته باشند.
منابع پروتئین یکی از نیازهای اصلی کودکان است  ولی مصرف آن در سحری احتمال تشنگی و دفع آب را افزایش می دهد بنابراین این افراد  باید میزان پروتئین در شام را افزایش دهند و میزان پروتئینی که در سحر استفاده می شود کمتر از شام باشد.
در این بین بسیاری از افراد تصورمی کنند که اگر آب به مقدار زیادی مصرف کنند در طول روز تشنه نمی شوند در صورتی که این تفکر کاملا اشتباه است . نوشیدن آب سیب و مصرف ۲ تا ۳ وعده میوه و سبزیجات می تواند باعث جذب آب در بدن شده و از تشنگی جلوگیری کند همچنین غذاهای سرخ کردنی ، ادویه و ترشی باعث بروز تشنگی در طول روز می شود که باید از خوردن این غذاها به خصوص در سحری خودداری کرد.
با توجه به گرمی هوا خطر کمبود آب و تحلیل عضلانی از جمله مشکلاتی است که در صورت نداشتن تغذیه مناسب ممکن است اختلال در رشد  نیز به وجود بیاید بنابراین باید اصول کلی را رعایت کنند و بهتر است با متخصصین تغذیه در این زمینه مشورت کنند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۲۱۵۳۵۴۲۴۸۴


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.