تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان برای انجام این تحقیقات یک گروه ۵۲ نفره انتخاب کردند که میانگین سن آنها ۴۴ سال بود و برای درمان افسردگی در بیمارستان بستری شده بودند.

آنها این گروه را در مقابل ۱۰۶ نفر غیر افسرده قرار دادند که تاکنون مبتلا به افسردگی نشده بودند. از شرکت کنندگان در این تحقیق در رابطه با اینکه آیا از شیر مادر تغذیه کرده اند یا خیر سوال شده است و یا مادران آنها در پاسخ به این سوال اظهار داشتند که این افراد دست کم به مدت ۲ هفته از شیر مادر تغذیه کرده اند.

نتایج نشان می دهد ۷۳ درصد از افرادی که مبتلا به افسردگی نشده بودند با شیر مادر تغذیه کرده بودند درحالی که ۴۶ درصد از افراد مبتلا به افسردگی از شیرمادر استفاده کرده بودند. ارتباط این دو زمانی برقرار شد که دانشمندان عواملی را که می تواند به خطر ابتلا به افسردگی تأثیر بگذارند را نیز بررسی کرده اند که در میان این عوامل می توان به جنس، سن و سطح آموزش مادران اشاره کرد.

علاوه بر این محققان به این نتیجه رسیدند که طول مدت تغذیه کودک از شیر مادر در خطر ابتلا به افسردگی در بزرگسالی بی تأثیر است.

محققان اعلام کردند: درحالی که این تحقیق به رابطه ای میان شیر مادر و ابتلا به افسردگی رسیده است، اما این رابطه به معنای یک رابطه علی و معلولی نیست.

اگرچه راههایی برای توضیح این تأثیر تغذیه با شیر مادر وجود دارد اما تغذیه با شیر مادر می تواند نشان دهنده کیفیت عمومی رابطه مادر و نوزاد باشد و سایر ابعاد این رابطه می تواند حفاظت در مقابل افسردگی باشد. براساس اظهارات محققان، تغذیه با شیر مادر می تواند رفتارهایی را در مادر ارتقا دهند که به هورمون اکسیتوسین ارتباط دارد، این رفتارها به مثابه محافظی در مقابل استرس عمل می کند.

از سوی دیگر، شاید علت این امر این باشد که برخی مولفه های شیر مادر رشد مغز را به سمتی می برد که از افسردگی در آینده جلوگیری می کند.

تحقیقات پیشن رابطه میان تغذیه با شیر مادر و کاهش خطر ابتلا به شرایطی چون فشار خون و چاقی در بزرگسالی را ثابت کرده بودند.

نتایج این تحقیقات در مجله روان درمانی و پزشکی روان تنی (Psychotherapy and Psychosomatics) منتشر شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.