تغذیه سالم و حفظ تناسب اندام؛ پیش شرط افزایش طول عمر

معمولا افرادی که با وجود افزایش سن از رژیم غذایی سالم، کم کالری و کم نمک پیروی می کنند، تناسب اندام خود را حفظ می کنند و هم چنین با یادگیری و ایجاد تغییر و تحول در زندگی منجر به افزایش طول عمر خود می شوند.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (دانا خبر)، در این مطلب به بیان برخی از عوامل موثری که در افزایش طول عمر نقش بسزایی را ایفا می کنند، می پردازیم. این عوامل عبارتند از:

چربی های سالم بخورید

تغذیه سالم و حفظ تناسب اندام از جمله پیش شرط های افزایش طول عمر است

با مضرات چربی های اشباع و اثرات سو آن بر روی شریان ها و سلامت قلب، همه ما آشنا هستیم. اما این نوع چربی ها علاوه بر قلب، می توانند به تمرکز و حافظه فرد نیز آسیب برسانند.بنابراین تا می توانید مصرف گوشت قرمز، کره و دیگر مواد غذایی که سرشار از چربی های اشباع هستند را کاهش دهید. و در عوض، ماهی های چرب و چربی های گیاهی از قبیل آجیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، این نوع چربی ها سلامت مغز و قلب شما را تضمین می کنند.

از مفاصل خود محافظت کنید

تغذیه سالم و حفظ تناسب اندام از جمله پیش شرط های افزایش طول عمر است

اکثر افراد گمان می کنند که دویدن ممکن است سلامت زانوها را به خطر بیاندازد. اما تحقیقات جدید این تصور اشتباه را کاملا نقض می کند و حاکی از این موضوع است که دویدن خطر ابتلا به ورم مفاصل پا را کاهش می دهد.

با این حال، اگر شما از ورم مفاصل رنج می برید و یا مفاصل شما آسیب دیده اند، دویدن ممکن است که درد ناشی از این عارضه ها را افزایش دهد. اما باید به یاد داشته باشید که در چنین شرایطی هم شما می توانید از مزایای ورزش بهره مند شوید که پیاده روی یا دوچرخه سواری بهترین پیشنهاد هستند. در واقع ورزش باعث تقویت عضلات و در نتیجه کاهش درد می شود. 

همواره در حال یادگیری باشید

تغذیه سالم و حفظ تناسب اندام از جمله پیش شرط های افزایش طول عمر است

خودتان را غافل گیر کنید. سعی کنید به جای نشستن و انجام کارهای تکراری به دنبال کسب تجربه های جدید باشید. دوستان جدید پیدا کنید، نواختن یکی از آلات موسیقی یا یک زبان جدید را آموزش ببینید و یاد بگیرید. کسب تجربه های جدید ذهن شما را سالم و فعال نگه می دارد. این قبیل فعالیت ها علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر روی مغز و ذهن شما دارند، سلامت روح و روان شما را نیز تضمین می کنند.

کاهش مصرف سدیم

تغذیه سالم و حفظ تناسب اندام از جمله پیش شرط های افزایش طول عمر است

آیا از فشار خون بالا رنج می برید؟ این موضوع جدیدی نیست. بیماری فشار خون، زودتر از آن چیزی که فکرش را بکنید شما را پیر می کند. بنابراین، از آنجایی که سدیم باعث افزایش فشار خون شما می شود، آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. از جمله مواد غذایی که حاوی سدیم بسیار بالایی هستند می توان به مواد غذایی بسته بندی شده و نان اشاره کرد.

برای مقابله با سدیم، موز را به شما پیشنهاد می کنیم. در واقع پتاسیم اثرات سو ناشی از سدیم را کاهش می دهد و به حفظ فشار خون پایین کمک می کند.

از همین الان شروع کنید

تغذیه سالم و حفظ تناسب اندام از جمله پیش شرط های افزایش طول عمر است

اگر شما از آن دسته افرادی بوده اید که در دهه های سی و چهل سالگی زندگی خود از عادت های نادرستی از قبیل پرخوری و کم تحرکی پیروی می کردید. از همین الان شروع به ایجاد یک تغییر بزرگ در زندگی خود کنید. در حقیقت در سن ۶۰ سالگی ایجاد برخی تغییرات در شیوه زندگی مثل ورزش کردن و پیروی از یک رژیم غذایی سالم، می تواند یک تحول بسیار بزرگی باشد. با اعمال چنین تغییراتی می توانید خطر ابتلا به مشکلات قلبی، سرطان و شکستگی استخوان را کاهش دهید. برای ایجاد هر گونه تغییری در زندگی هیچ وقت دیر نیست، در حقیقت شما در هر سنی که باشید می توانید از سلامت جسمی و روحی و تناسب اندام خود لذت ببرید.

مواد غذایی مصرفی خود را هوشمندانه انتخاب کنید

تغذیه سالم و حفظ تناسب اندام از جمله پیش شرط های افزایش طول عمر است

با افزایش سن، متابولیسم بدن کاهش پیدا می کند، در نتیجه در میزان کالری مصرفی باید بیشتر دقت کنید. مصرف میوه و سبزیجاتی که برگ های تیره رنگی دارند را فراموش نکنید. برای کسب کلسیم و تضمین سلامت استخوان ها تا می توانید مواد لبنی کم چرب مصرف کنید. از مواد غذایی غنی شده مانند غلات و حبوبات که سرشار از ویتامین B12 و D هستند نیز در رژیم غذایی خود استفاده کنید.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.