تغذیه مناسب و ورزش از استخوانهای فضانوردان حفاظت می کند

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج این تحقیق می تواند راهگشای یکی از اصلی ترین مشکلات فضانوردان که همان مشکلات استخوانی و مفصلی است، باشد.

نتایج این بررسی در نشریه پزشکی استخوان و تحقیقات معدنی به چاپ رسیده است، در این بررسی تراکم معدنی برخی از استخوانهای خاص و نیز کل اسکلت بندی فضانوردانی که از تمرینات سنگین وزنه برداری در ورزش خود استفاده می کنند مورد آزمایش و تحقیق قرار گرفته است. البته وزنه ها در پایگاه فضایی اصلا به معنی واقعی سنگینی ندارند اما این وزنه ها همان ماشینهای تمرینی هستند که استقامت فضانوردان را مورد آزمایش قرار می دهد و به همان مقدار از آنها فعالیت بدنی سنگین می خواهد.

جدیدترین مدل دستگاه تمرینی مقاومتی بنام ARED ، در سال ۲۰۰۸ درپایگاه فضایی نصب و راه اندازی شد که می تواند تمرینات مقاومتی معادل ۶۰۰ پوند را برای فضانوردان ورزشکار فراهم کند.

در این تحقیقات به مقایسه تمرینات بدنی فضانوردان در سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ پرداخته شده است، در آن زمان فضانوردان از تمرینات کمتری استفاده می کردند. اکنون با استفاده از تمرینات پیشرفته تر فضانوردان از عضلات قوی تر و چربی کمتری برخوردارند و در نتیجه از تراکم معدنی استخوانی بیشتری برخوردارهستند. همچنین مصرف مقدار کافی کالری ها و ویتامین D، همراه با رژیم غذایی مناسب برای سلامت استخوان فضانوردان بسیار مهم و تاثیرگزار است.

دکتر اسکات ام.اسمیت یکی از کاشناسان تغذیه ناسا می گوید :” پس از ۵۱ سال که از شروع سفرهای انسان به فضا می گذرد و این اولین تحقیق مثمر ثمر در خصوص بهبود تراکم استخوانی فضانوردان با استفاده از ورزش و تغذیه مناسب است.

پیش از این محققان مرکز فضایی MIR در روسیه اعلام کردند که کمبود تراکم استخوانی دلیل اصلی شکستگی و صدمات استخوانی در فضانوردان است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.