تغذیه نامناسب مهم ترین عامل در کاهش شیر مادر

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است
ممتاز نیوز : کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: دوره ی شیردهی یک دوره ی حساس برای مادر و کودک تلقی می گردد و تغذیه مادر در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا از طرفی تأمین کننده نیاز های کودک می باشد و از طرفی برخلاف تصور عمومی که تنها دوران بارداری را  دوره ی افزایش نیاز بدن مادر می دانند. در زمان شیردهی نیز مادر نسبت iبه حالت معمول نیازمند انرژی، ویتامین ها و املاح بیشتری است.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت iبهداشت ؛ معصومه مشهدی، استراحت کافی، مصرف مایعات، تغذیه مناسب، مصرف شیر افزاهایی از جمله  زیره، رازیانه، ریحان، شبدر، شیر بادام، کنجد، شاهدانه، شیر، ماست و دوغ ، ماهی، کاهو و غلات پرک شده مخصوصاً جوی‌ پرک شده، دم کرده رازیانه و بذر شوید را از جمله راهکارهای افزایش شیر مادر برشمرد.

کارشناس تغذیه شبکه iبهداشت و درمان بردسکن با اشاره iبه اینکه مواد غذایی مختلفی که مادر شیرده در طول شبانه روز مصرف می کند بر روی شیر او نیز بی تاثیر نیست، تصریح کرد: دل درد، نا آرامی و کولیت که بعضی از شیرخواران دچار آن می ‌شوند، می ‌تواند بر اثر غذایی که مادر خورده است، iبه وجود آمده باشد. همچنین بو و طعم مواد غذایی وارد شده در شیر مادر ممکن است، شیرخوار را نسبت iبه خوردن شیر بی‌ میل کند.

معصومه مشهدی  افزود: از جمله بعضی مواد غذایی که می‌ تواند طعم و بوی شیر مادر را تغییر دهد و احتمال ایجاد دل‌ دردهای ۲۴ ساعته شیرخوار را iبه دنبال دارد؛ می ‌توان iبه سیر، پیاز، کلم، شلغم، لوبیای سبز، حبوبات، ریواس و زردآلو اشاره کرد.وی گفت: مصرف بسیار هندوانه، خربزه، هلو و دیگر میوه‌ های نوبرانه، نرسیده و کال در ایجاد اسهال و دل ‌درد کودکان تأثیر می ‌گذارند.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در بعضی خانواده ‌ها مصرف بعضی مواد غذایی مانند: شیر گاو، تخم‌ مرغ، فرآورده‌ های گوشتی، بادام ‌زمینی و فرآورده ‌های سویا توسط مادر، در فرزند شیرخوار ایجاد حساسیت و آلرژی می ‌کند، که iبهتر است از برنامه غذایی حذف شوند.

وی گفت: مادران با توجه iبه نوع مواد غذایی مصرفی و عکس‌العمل فرزند شان، می ‌توانند تصمیم بگیرند که کدام ماده غذایی را حذف کنند یا از میزان مصرف‌ شان بکاهند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.