تغذیه کودکان پیش دبستانی

در  محدوده سنی ۶-۲ سال، سالانه بطور متوسط ۳-۲ کیلوگرم به وزن کودک  و ۸-۶ سانتیمتر به قد او اضافه می شود.

در این دوران رشد کودک آهسته ولی مداوم است. در برخی از کودکان دوره هایی از بی نظمی هم وجود دارد به نحوی که  ممکن است کودک برای چند ماه رشد نکند و سپس یک جهش رشد داشته باشد. باید بدانیم در دوران کودکی علاقه و بی علاقگی به غذاهای مختلف  به سرعت تغییر می یابد و دوست داشتن غذا تحت تاثیر عواملی مانند دما ، ظاهر ، رنگ و طعم غذا ، همچنین موقعیت مکانی و زمانی غذا خوردن می باشد .

به دلیل کند شدن سرعت رشد کودک، اشتهای او نیز کاهش می یابد و نباید سعی کنید که به زور به کودک غذا بدهید.

در این دوره سنی، کودک از نظر فیزیکی، جسمی، عصبی، شناختی، روانی و عاطفی رشد سریعی می‌کند. نیاز این کودکان به غذا متفاوت است و بستگی به سن، جثه، میزان فعالیت، سرعت رشد و اشتهای آنان دارد.

در رژیم غذایی کودکان پیش‌دبستانی باید از همه گروه‌های غذایی استفاده شود و انواع مختلف مواد غذایی در اختیار آنها قرار گیرد. والدین باید کودک خود را به خوردن مواد غذایی با طعم‌ها و مزه‌های مختلف تشویق کنند تا مصرف غذاهای متنوع توسط کودک افزایش یابد. بهتر است مواد غذایی مختلف با درجات سفتی و نرمی متفاوت و انواع رنگ‌ها به کودک عرضه شود تا جذابیت غذاها برای او بیشتر باشد.

شیر کامل، پنیر، ماست، بستنی و… به‌طور متوسط حدود دوسوم کلسیم و یک‌سوم پروتئین دریافتی کودک را تشکیل می‌دهند.
پروتیینها شامل تمامی  انواع گوشت از قبیل گوشت  گوساله، گوسفند، ماهی، مرغ  و حبوبات (عدس، لوبیا)، تخم‌مرغ و آجیل (مغزها) و….هستند. گوشت و فرآورده‌های آن حدود یک‌چهارم کل پروتئین دریافتی کودک را تشکیل می‌دهند. کودک را به خوردن گوشت‌های کم‌چرب عادت دهید و از اضافه کردن روغن هنگام طبخ آن خودداری کنید. گوشت قرمز یکی از منابع خوب آهن است.

باید تلاش کرد حداقل یک سهم از این گروه غذایی در هر وعده غذایی کودک گنجانده شود. از غلات سبوس‌دار نیز می‌توانید استفاده کنید. سبوس غلات از یبوست کودک  جلوگیری می‌کند. مصرف سیب‌زمینی سرخ‌شده و شیرینی‌ها را محدود کنید
میوه‌های مناسب شامل گلابی، موز، سیب، پرتقال، کیوی (از دوسالگی به بعد)، توت‌فرنگی، تمشک، هندوانه، خربزه، کشمش و… هستند و سبزی‌های مناسب شامل هویج پخته، نخود، خیار، گل‌کلم،‌انواع فلفل سبز یا قرمز و… هستند. بهتر است سبزی‌ها را خرد یا به صورت نیم‌پز به کودکان کم‌سن عرضه کرد.

از دادن میوه‌ها و سبزی‌هایی که زیاد سفت هستند به کودکان زیر سه سال خودداری کنید. سبزی‌ها را می‌توانید به سوپ کودک اضافه کنید.

خرید و تهیه غذهای شیرین را در خانه محدود نمائید. از این مواد غذایی به عنوان پاداش و جایزه استفاده نکنید. مواد غذایی شیرین را به جای میان وعده، به همراه وعده های اصلی به کار برید تا خطر پوسیدگی دندان کمتر شود. بهتر است میان وعده ها در ساعات نزدیک به وعده های اصلی غذا به کودک داده نشود. چون کودک سیر می شود و وعده غذایی اصلی را به خوبی نمی خورد. 

بهتر است روزانه ۶-۴ وعده غذا به او بدهید. یعنی علاوه بر ۳ وعده غذای اصلی ۲-۱ میان وعده هم به او بدهید. برای میان وعده بهتر است از انواع میوهها، نان و پنیر، شیر و لبنیات، مغزها مانند( پسته، گردو)، برگه زرد آلو، کشمش، توت خشک و…. استفاده کنید از دادن چیپس، پفک و دیگر تنقلات مضر به کودک بپرهیزید. مصرف میان وعده های با ارزش تغذیه ای کم که اکثرا” حاوی چربی زیاد ، نمک و قندهای ساده می باشند ، علاوه بر کاهش اشتها در کودکان و عدم دریافت وعده های اصلی غذا ، زمینه ساز ابتلا به انواع بیماری ها می گردد .همچنین مصرف مواد قندی و چسبنده نظیر شکلات و انواع آب نبات ها موجب پوسیدگی و از بین رفتن دندان ها می شود . ضمنا” استفاده از مواد افزودنی شیمیایی در چنین محصولات غذایی و تنقلات ( پفک ، یخمک ، نوشابه های گازدار و… ) موجب ایجاد عوارض مختلفی از جمله حساسیت در کودکان می شود .

خوردن صبحانه برای کودکی که آماده رفتن به مهدکودک و مدرسه می شود ، بسیار مهم است و مادران عزیز باید به این وعده غذایی اهمیت ویژه ای دهند . مصرف صبحانه به کودکان کمک می کند تا فراگیری بهتری داشته باشند . انرژی و مواد مغذی مصرف شده می تواند باعث افزایش تحرک و فعالیت بدنی و در نهایت نشاط در کودکان شود .

 


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. mohsen godarzy:

    یک برنامه غذایی مناسب برای کودکان ومقدار غذای مناسب برای کودکان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.