تغییرات جهانی به‌سوی نظامی عادلانه است

جام جم آنلاین: رییس جمهور با تاکید بر اینکه یقیناً جهان نیازمند نظمی جدید و عادلانه است، اظهار داشت: نظم حاکم بر جهان در حال تغییراتی عمیق و سریع به سوی نظمی عادلانه است که معتقدم این روند نیازمند روحیه ای برآمده از روحیاتی شرقی است و در این راستا چین می تواند نقشی مفید و سازنده در مسیر این تغییرات ایفا کند.

به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد بعد از ظهر امروز به وقت محلی در حاشیه دوازدهمین اجلاس شانگهای در پکن در دیدار نخست وزیر چین، روابط دو ملت را ریشه دار در عمق تاریخ و همواره صمیمی و دوستانه توصیف کرد و گفت: روابط ایران و چین به ویژه در ۴۰ سال اخیر همواره رو به پیشرفت و در حال گسترش بوده است و جمهوری اسلامی ایران این مسیر را به عنوان یک راهبرد اصولی در روابط خود با چین دنبال کرده است.

وی ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های چین و موفقیت های دولت این کشور در حرکت موفق به سوی پیشرفت افزود: هیچ نکته منفی در سوابق روابط جمهوری اسلامی ایران و چین وجود ندارد و ایران بدون هیچ محدودیتی علاقمند به گسترش همه جانبه روابط خود با این کشور است .

احمدی نژاد با اشاره به توافق روسای جمهور دو کشور در سفر قبلی خود به چین برای افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور به رقم ۲۰۰ میلیارد دلار در طول ۱۰ سال اظهار داشت : با همکاری های تنگاتنگ و مراودات گسترده مسئولان دو کشور به نظر می آید این هدف خیلی سریعتر محقق شود چرا که حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته به رقم ۴۵ میلیارد دلار رسید و با توجه به ظرفیت ها و زمینه های فراوان گسترش همکاری ها و مبادلات دو طرف و نیز سرعت مطلوب پیشرفت در دو کشور، این هدفگذاری یقیناً محقق خواهد شد .

وی به آمادگی کشورمان برای انعقاد قراردادهای بلند مدت در بخش انرژی با چین نیز اشاره کرد و اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل مبادلات انرژی با چین آمادگی دارد تا در بنادر جاسک و چابهار ، محموله های خریداری شده از سوی چین را تحویل دهد .

رییس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر صمیمانه از پشتیبانی های دولت چین از حقوق ملت ایران در عرصه های بین المللی و بویژه در موضوع بهره گیری از حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای، گفت : جمهوری اسلامی ایران به صورت اصولی و بر اساس مبانی اعتقادی خود با گسترش سلاح هسته ای مخالف است اما قویاً معتقد است که استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای حق مسلم همه اعضای معاهده “ان . پی . تی” است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.