تغییرات گسترده ای که جواد شمقدری در مدیریت سینما ایجاد می‌کند +نظرات تعدادی از سینماگران

بانی فیلم نوشت: در حالی که تنها یک سال تا پایان حضور جواد شمقدری در رأس هرم مدیریت سینمای کشور باقی‌مانده، تغییر و تحولات گسترده‌ای در سطح مدیران سینما در راه است.

البته بهانه خوبی هم برای تغییرات وجود دارد. قرار است سازمان سینمایی کشور آغاز به کار کند و ظاهراً چارت تشکیلاتی این سازمان ایجاد تغییراتی را در سطح مراکز زیر مجموعه معاونت سابق سینمایی گریزناپذیر می‌کند. با توجه به فرصت یک ساله باقی‌مانده از مأموریت دولت دهم، بهتر بود مدیریت سینما دچار تحولات گسترده نشود. این نکته‌ای است که اغلب کارشناسان و اهالی سینما به آن اذعان دارند. به خصوص اینکه با تغییر دولت، احتمالاً پروسه تغییر مدیریت سینما نیز به سیاق ادوار گذشته دنبال خواهد شد و این میزان رفت و آمد در مراکز تصمیم گیرنده سینمایی نمی‌تواند به سود سینمای ایران باشد.

میرعلایی از بنیاد سینمایی فارابی می‌رود

اختلافات مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و رئیس سازمان سینمایی کشور، منجر به استعفای میرعلایی خواهد شد.

سید ‌احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در تغییرات جدید مدیران سینمایی و در ساختار سازمان سینمایی کشور، جواد شمقدری را همراهی نمی‌کند.

حکم دبیری وی به تازگی از سوی رئیس سازمان سینمایی کشور در سمت دبیری جشنواره بیست و ششم کودک و نوجوان اصفهان صادر شده است، اما این حکم هنوز در سایت رسمی بنیاد سینمایی فارابی به ثبت نرسیده است و گویا میرعلایی هنوز دبیری این جشنواره را نیز قبول نکرده‌اند.

به گزارش فارس، قرار است سمت مدیریت بنیاد سینمایی فارابی به شفیع آقامحمدیان (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) سپرده شود. با توجه به پررنگ شدن نقش حسین خورشیدی در یک ماهه اخیر در گزارشات و اعلام نظرها، احتمالاً سمت مدیرعاملی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز به معاونت فرهنگی این مرکز که مدتی است در خصوص اهداف و برنامه‌های مرکز گسترش به مطبوعات توضیح می‌دهد و در نشست‌ها حضور دارد، ارایه خواهد شد. تغییرات در مدیران سینمایی کشور در حالی صورت می‌گیرد که تنها یک سال به پایان عمر دولت باقی مانده است و با این جابه‌جایی‌ها نمی‌توان به عملکرد سازمان سینمایی کشور در روزهای باقی‌مانده امیدوار بود.

جواد شمقدری: جابه‌جایی مدیران تا هفته آینده مشخص می‌شود

جواد شمقدری درباره‌ تغییر مدیریتی در بنیاد سینمایی فارابی گفت: همانطور که گفتیم جابه جایی و تغییر مدیران در سازمان سینمای محتمل است و جابه جایی‌ها تا هفته آینده رسما مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره تغییر مدیریت بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: من چند روز قبل گفتم که ما در سازمان سینمایی جابه جایی و تغییر مدیران را خواهیم داشت و این تغییرات تا هفت، هشت روز آینده مشخص می‌شود. حال در این میان هر کس از ظن خود درباره افراد صحبت می‌کند اما ما این تغییرات را تا هفته آینده اعلام می‌کنیم.

وی همچنین درباره آخرین وضیعت رابطه بین حوزه هنری و سازمان سینمایی نیز بیان کرد: قرار است بزودی در این زمینه صحبت کنم.

سید علیرضا سجادپور نیز در این باره به ایرنا گفت: جواد شمقدری رییس سازمان امور سینمایی هفته آینده با هماهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان بخش های مختلف سازمان امور سینمایی را معرفی خواهد کرد.

وی یادآور شد: احتمال هرگونه تغییر و جابجایی مدیران کنونی سینما در این تغییرات وجود دارد و با توجه به ادغام برخی سازمان ها و ایجاد بخش های جدید این امر طبیعی است.

مدیرکل ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه ای تاکید کرد: با تشکیل سازمان امور سینمایی، سینمای ایران دستخوش تحولات بزرگی خواهد شد.

حفظ مدیران فعلی، به نفع سینماست

مرتضی شایسته در باره تغییر مدیران سینمایی در گفت‏وگو با بانی فیلم می‌گوید: با توجه به زمان باقیمانده تا پایان عمر دولت دهم، تصور نمی‌کنم تغییر مدیریت‌ها چندان صحیح باشد، چرا که بسیاری از مدیران، تازه به کارشان مسلط شده‌اند و متوجه اشکالات خودشان شده‌اند و تغییر در مدیریت بسیار زیان‌آور خواهد بود. در هر کجایی هم اینگونه تغییرات مدیریتی انجام شده، نتیجه‌اش منفی بوده است.

وی اینگونه ادامه می‌دهد: به نظر من مدیران نهادهایی مانند فارابی، مرکز گسترش و … باید همچنان باقی بمانند تا آقای شمقدری به عنوان رییس سازمان سینمایی با مدیریت این افراد کارها را به جلو ببرد. ضمن اینکه وقتی به عملکرد مدیران فعلی نگاهی بیندازیم متوجه می‌شوید که همه مدیران نسبت به به دو- سه سال قبل عملکرد بهتری داشته‌اند، یعنی مدیر کل اداره نظارت ارزشیابی به نسبت سالیان قبل عملکرد بهتری را از خود نشان داده است، آقای میرعلایی و آقای آقامحمدیان نیز به همین شکل؛ بنابراین تغییر دادن این افراد کار چندان درستی نیست.

شایسته با بیان اینکه مدیر تازه‌ای هم اگر قرار باشد بیاید، فرصتی برای کار ندارد، به این مهم اشاره می‌کند: مدیر جدیدی هم که بر سرکار می‌آید تا بخواهد بر امور مسلط شود و بفهمد چه کارهایی را باید انجام دهد، مدیر دیگری را به جای او می‌آورند! تغییر در حوزه مدیریتی یک اصول خاصی دارد که باید بر اساس آن حرکت کرد. به طور معمول در کشورهای غربی یک مدیر برای ۸ تا ۱۰ سال انتخاب می‌شود و مدیری برای شش ماه، یک سال و دو سال انتخاب نمی‌شود! یعنی آنان فقط به ظاهر فکر نمی‌کنند. در مجموع همانطور که گفتم همه مدیران نسبت به سال‌های قبل خیلی بهتر عمل کرده‌اند.

این تهیه‌کننده سینما هم مانند سایر اهالی سینما با ابراز بی‌اطلاعی از چگونگی چارت تشکیلاتی سازمان سینمایی، می‌گوید: این بی‌اطلاعی اهالی سینما نسبت به سازمان سینمایی یک حقیقت است که واقعاً ما نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد. حتی اگر قرار است نهادهای زیر مجموعه ارشاد در سازمان سینمایی ادغام شوند، بازی باید از همین مدیران فعلی استفاده کرد.

من نمی‌دانم دقیقاً مسؤولان چه قصدی از این تغییر و تحول در سال پایانی دولت دهم دارند، اما من این تغییرات در سطح مدیریتی سینما را اصلاً به نفع سینما نمی‌دانم. اگر تغییری هم قرار است اتفاق بیفتد در حد یک نفر قابل قبول است، اما اینکه به یکباره تعداد زیادی از مدیران سینمایی تغییر کنند چندان صحیح نیست و حفظ مدیران فعلی به نفع سینمای ایران است.

منطق بر فضای سینما حاکم نیست تا بتوان تحلیل درستی ارائه کرد

مهدی صباغ‌زاده درباره تغییرات درساختار مدیریتی نهادهای زیر مجموعه وزارت ارشاد در حالی که یک سال و اندی بیشتر به پایان عمر معاونت سینمایی نمانده است، به بانی فیلم می‌گوید: متأسفانه نه تنها من، بلکه بسیاری از سینماگران هیچ اطلاعی از شکل و ساختار سازمان سینمایی ندارند که اگر مدیریت فارابی تغییر کند و زیر مجموعه سازمان سینمایی بشود چه اتفاقی قرار است بیفتد! یعنی مسؤولان سینمایی باید یکسری توضیحاتی برای اهالی سینما بدهند تا همه کاملاً در جریان اتفاقاتی که قرار است بیفتد، قرار گیرند. من به شخصه چندان اطلاعی در این زمینه ندارم، از بقیه همکارانم که سؤال می‌کنم، آنان هم چندان در جریان سازمان سینمایی نیستند و فقط می‌گویند که ما هم شنیده‌ام قرار است یکسری تغییراتی ایجاد شود، به عنوان مثال فارابی زیر مجموعه سازمان سینمایی شود و فقط آنجا نقش اجرایی داشته باشد و …

این کارگردان سینما در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: این وسط مشخص نیست قرار است چه اتفاقی برای تهیه‌کنندگان و کارگردانان با سابقه سینمای ایران بیفتد، آیا می‌خواهند اینان را کنار بگذارند؟ من واقعاً از این مباحث سر در نمی‌آورم. به عنوان مثال من صحبت‌های رییس حوزه هنری را می‌خواندم که گفته بود فیلم‌های مناسبی برای ماه مبارک رمضان نداریم! ببخشید پس این فیلم من (راه بهشت) که راجع به حضرت محمد (ص) رسول خداست مناسب ماه رمضان نیست؟ می‌خواهم بگویم حرف و حدیث‌هایی که مطرح می‌شود از یک پایه منطقی برخوردار نیست تا من به عنوان یک فیلمساز بتوانم تحلیل کنم چرا چنین اتفاقاتی می‌افتد!

وی معتقد است جواد شمقدری قبل از هرگونه تغییر و تحول در ساختار مدیریتی نهادهای مختلف ارشاد، باید میدان عملکرد و چارت سازمانی سازمان سینمایی را برای همه ما شرح دهد تا همه فیلمسازان در جریان آن باشند تا هنگامی که از ما در این باره سؤال می‌شود، بتوانیم پاسخ دهیم.

صباغ‌زاده در پاسخ به این سؤال که چرا مسؤولان در سال پایانی مدیریت‌شان، به فکر این تغییر و تحول افتاده‌اند، اینگونه می‌گوید: شاید در طی این سه سال گذشته داشتند در اتاق‌های فکر، اندیشه می‌کردند که باید چه بکنند! و الان به فکر اجرایی شدن آن افتاده‌اند. شاید دوستان اینگونه فکر می‌کنند که دولت تغییر نخواهد کرد و همچنان خواهند بود، بنابراین باید برنامه‌هایش را بدون توجه به این موضوع اعلام کنند و پیش ببرند یا شاید اطلاع کامل دارند که حتی با آمدن دولت بعدی نیز همچنان بر سرکار خواهند بود و اتفاق خاصی رخ نخواهد داد، پس پیش می‌روند. ما زمانی می‌توانم راجع به موفق بودن یا نبودن این تغییر و تحولات و اساساً چرایی آن بخوبی تحلیل ارائه کنیم که کاملاً در جریان چارت آن باشیم. اینکه چه بودجه‌ای قرار است به سینما داده شود، فیلمساز چگونه در این چارت جدید ایده شده است و … اگر تشکیل سازمان سینمایی و تغییر و تحولات (از نظر مسؤولان) خوب و عالی است، پس باید به شکلی فراگیر همه را در جریان آن قرار دهند، نه اینکه مخفیانه جلو روند!
 


سینما نگار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.