تغییرات بافت خونی انسان در فضا/ احتمال سرطان خون برای فضانوردان

۳۰م دیماه ،

به گزارش خبرنگار مهر، براساس بررسی تغییرات بافت خونی به سبب افزایش پرتوگیری اشخاص در فضا توسط محققان گروه فیزیک دانشگاه بین المللی امام خمینی و پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران مشخص شده است که اشعه های کیهانی در فضا حتی با دزهای پایین منجر به سرطان خون و بیماریهای دیگر در فضانوردان می‌شود.

این تحقیقات می افزاید: تغییرات میکروگرانشی وزن سلول ها بر فعالیت خونسازی و سیستم ایمنی تاثیر می گذارد و هرچند تغییر فعالیت ارگانیسم بدن در اشخاص تصادفی است اما با مدل های خاصی قابل بررسی و شبیه سازی خواهد بود. براین اساس مدلهای مختلف بسیاری وجود دارند که تغییرات خونسازی در مغز استخوان بر اثر تغییر میکروگرانشی را شبیه سازی می‌کنند.

 

در این تحقیق با استفاده از کد نوشته شده برای محاسبه دز در بافت خون و لنف بر اثر پرتوی کیهانی کاهش سلامتی سلولهای خونی و لنفی در فضا نشان داده شده است.

 

در این راستا شبیه سازی برای بررسی اثر انواع دزهای ورودی با مقادیر و زمان های اعمال مختلف و برای حالتهای بدون تاثیر تولید و بازسازی سلولی و تغییرات میکروگرانشی و با درنظر گرفتن آنها بررسی شده است.

 

نتایج نشان می دهد که تاثیر تولید و بازسازی سلولی و تغییرات میکروگرانشی می تواند تا حدود صدم درصد در بهبود و کاهش سلولهای سالم موثر باشد و در دراز مدت سبب کم خونی و سرطان خون شود.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.