تغییرات ۴۴درصدی تیم ملی ایران به دست کی روش

با لغو بازی دوستانه ایران و فلسطین در تهران، تیم ملی فوتبال کشور ما دوشنبه به استرالیا پرواز می کند تا آماده رویارویی با تیم های بحرین، قطر و امارات طی روزهای ۲۱ ، ۲۵ و ۲۹ دی در جام ملت های آسیا شود.

فهرست تیم ملی اما برای جام ملت ها خیلی ها را شوکه کرد. از نکات این لیست می توان به خط خوردن محمد نوری و مهدی شریفی تا بی توجهی به مهاجمان شاغل در لیگ و البته بازیکنان پرسپولیس اشاره کرد. تیمی که قرار است دوشنبه به استرالیا سفر کند، در مقایسه با تیمی که شش ماه پیش برای حضور در جام جهانی به برزیل رفت تغییرات فراوانی داشته، تغییراتی که بیشتر آنها روی نیمکت تیم ملی بوده نه ترکیب اصلی!

لیست ۲۱ نفره کی روش نشان می دهد، از ۲۳ بازیکن حاضر در جام جهانی برزیل، نام ۱۰ بازیکن برای حضور در جام ملت ها از تیم ملی خط خورده است. به این ترتیب می توان گفت تیم ملی برای شرکت در مهمترین تورنمنت قاره آسیا با تغییرات ۴۴ درصدی روبه رو شده است. البته همان طور که عنوان شد بیشتر این تغییرات روی نیمکت تیم ملی بوده است. رحمان احمدی، دانیال داوری، بیت آشور، احمد آل نعمه، پژمان منتظری، حسین ماهینی، مهرداد پولادی، رضا حقیقی، بختیار رحمانی و قاسم حدادی فر ۱۰ بازیکنی بودند که در این شش ماه اخیر پیراهن تیم ملی را از دست داده اند تا نفرات جدید جای آنها را بگیرند. جالب اینکه از این ۱۰ نفر، تنها منتظری و پولادی، بازیکن فیکس تیم ملی در جام جهانی بوده اند.

منتظری به دلیل آسیب دیدگی و پولادی به خاطر مشکلات خدمتش از لیست تیم ملی خط خورده اند. لیست کی روش همانند سایر لیست ها غایبانی دارد که به راحتی نمی توان از کنار آنها گذشت. بی تردید بزرگترین جا مانده این لیست، محمد نوری کاپیتان پرسپولیس است که در بهترین فرمش قرار دارد و انتظار می رفت هافبک بازیساز اصلی تیم ملی در استرالیا باشد. سجاد شهباززاده، بهترین گلزن استقلال در لیگ برتر هم شانس حضور در استرالیا را از دست داد. محمدرضا خلعتبری و مهدی شریفی، مهاجمان گلزن سپاهان هم دیگر شوک های لیست کی روش هستند.

سید مهدی رحمتی و پیام صادقیان هم که پای ثابت لیست غایبان تیم ملی در زمان کی روش بوده اند و از قبل هم پیش بینی می شد جایی در لیست مسافران استرالیا نداشته باشند. در لیست مسافران استرالیا، نه تنها محمد نوری آماده دعوت نشده بلکه حتی یک پرسپولیسی هم دیده نمی شود. نوری در آخرین بازی تدارکاتی تیم ملی در آفریقای جنوبی ، زننده ۳ گل بود. به نظر می رسد هواداران پرسپولیس باید تنها دلشان را به این خوش کنند که علریضا حقیقی و سید جلال حسینی در کنار کریم انصاری فرد بازیکنانی هستند که سابقه پوشیدن پیران تیم محبوبشان را دارند.

کی روش که در دوره های قبلی، مهدی شریفی، سروش رفیعی و سجاد شهباززاده را به اردوی تیم ملی دعوت کرده بود، در لیست نهایی اش برای جام ملت ها هیچ مهاجمی از لیگ برتر را به تیم ملی دعوت نکرده تا نشان دهد عملکرد مهاجمان شاغل در لیگ برتر باب میل او نبوده است. در لیست مهاجمان دعوت شده، تمام نفرات ، بازیکنانی هستند که در خارج از کشور توپ می زنند (نام خسرو حیدری مصدوم هم اگر چه در بین مهاجمان قرار گرفته اما کی روش از او بیشتر در میانه میدان یا خط دفاعی استفاده خواهد کرد.)

حالا کی روش برای جام ملت های آسیا با خط زدن محمد نوری (هر چند ممکن است او یکی از دو نفری باشد که دوباره به اردو بر می گردد)، می خواهد تیمی را به استرالیا ببرد که در آن حتی یک بازیکن با ویژگی های یک هافبک طراح و بازیساز وجود ندارد. باید دید کی روش در غیاب یک هافبک خلاق و بازیساز، قصد دارد تیمش را با چه سیستمی مقابل حریفانش به میدان بفرستد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.