تغییر تازه در نظام آموزشی؛ نظام تحصیلی ایران ۳-۳-۳-۳ شد

به گزارش خبرآنلاین؛ پیش از این هم آموزش و پرورش اعلام کرده بود ساختار جدید آموزشی در نهایت به سمت چهار دوره سه ساله پیش می رود، اما قرار نبود از همین ابتدا این تغییر هم اجرا شود.

با این حال فاطمه قربان به ایسنا گفته: “یکی از برنامه‌هایی که امسال برای مدارس ابتدایی در نظر گرفته شده است، تحصیل دانش آموزان اول تا سوم و چهارم تا ششم در مدارس جداگانه است و یا اینکه اول تا ششم ابتدایی باید در یک مدرسه و در یک نوبت تحصیل کنند.”

پیش از این کارشناسان و نماینده های مجلس از آموزش و پرورش پرسیده بودند برای آسیب هایی حضور کودکان ۶ تا ۱۳ ساله در یک محیط آموزشی چه راهکاری دارد که در نهایت هم دو پاره شدن دوره ابتدایی در پاسخ عنوان شد.

البته این اتفاق می تواند منتقدان ۶-۳-۳ را کمی راضی کند، اما نکته اینجاست که فضای آموزشی دوره ابتدایی در شرایط فعلی در شهرهای بزرگ هم با کمبود مواجه است و اضافه شدن حتی کلاس ششم هم دردسر های کمبود فضای آموزشی برای مدیران مدارس داشت. اکنون به نظر می رسد نصف شدن دوره ابتدایی هم برای خودش با بحران فضای آموزشی همراه باشد. هرچند به نظر می رسد این برنامه، امسال به طور گسترده اجرا نشود.

ضمن اینکه فاطمه قربان گفته هنوز ۱۵ درصد مدارس ابتدایی، دو نوبته هستند: با تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۸۵ درصد از مدارس ابتدایی کشور در نوبت صبح به صورت ثابت تحت پوشش قرار بگیرند و در سالهای آینده باید همه مدارس ابتدایی را به نوبت صبح منتقل کنیم.

 

سال ششمی ها نمره می گیرند

اما یکی از تفاوت های سال ششم ابتدایی با اول تا پنجم، نوع ارزشیابی دانش آموزان است. به گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، ارزشیابی این پایه به صورت نمره محور است: با توجه به اینکه ارزشیابی توصیفی از چندسال پیش در مقطع ابتدایی آغاز شده، امسال نیز ارزشیابی تحصیلی در ۱۰۰ درصد پایه‌های اول تا چهارم توصیفی و در پایه پنجم نیز پوشش ۳۰ درصدی خواهد داشت.

قربان گفت: تا اجرای کامل طرح ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی دو سال زمان داریم، لذا باید همه جوانب آن در پایه ششم بررسی شود، چراکه این پایه آخرین سال تحصیل دانش آموزان در مقطع ابتدایی است و با توجه به اینکه دانش آموزان وارد سه ساله اول متوسطه نظام آموزشی جدید می‌شوند، باید نحوه ارزشیابی تحصیلی این پایه بررسی و به تایید و تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد.

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.