تغییر تعرفه‌های وایمکس روی میز رگولاتوری

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

بررسی تغییر تعرفه‌های خدمات اپراتورهای وایمکس روی میز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گرفت.
 
به گزارش عصر ارتباط، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از سازمان رگولاتوری خواسته تا نسبت به کارشناسی مجدد تعرفه‌ها با رعایت حقوق اپراتورها و کاربران و نسبت به ارایه پیشنهادهای تازه به کمیسیون اقدام کند. رگولاتوری آخرین بار در جلسه شماره ۸۷ در اردیبهشت‌ماه ۸۹ نسبت به تصویب تعرفه‌های ارایه خدمات دسترسی به اینترنت از طریق فناوری وایمکس اقدام کرده و طبق مصوبه اخیر این تعرفه‌ها کماکان معتبر خواهند بود.
براساس مصوبه آن زمان قرار بود با توجه به مفاد موافقت‌نامه پروانه ارایه خدمات ارتباطات بی‌سیم مبتنی بر فناوری وایمکس، تعرفه استفاده از خدمات اینترنت بی‌سیم مبتنی بر این فناوری به دو صورت اشتراکی یا اختصاصی و براساس درخواست مشترکان اقدام شود.
براین اساس تعرفه‌های اشتراکی از حداقل ۳۶۸ هزار ریال و تا حداکثر یک میلیون و ۲۵۸ هزار و ۸۰۰ ارایه می‌شد و ارایه خدمات با کیفیت بیشتر با ضریب تسهیم پهنای باند کمتر از یک به هشت باید بدون افزایش تعرفه مصوب صورت می‌گرفت.
تعرفه خدمات اینترنت وایمکس به‌صورت اختصاصی نیز با حداقل قیمت دو میلیون و ۹۴۴ هزار ریال و حداکثر هشت میلیون و ۳۹۲ هزار ریال عرضه می‌شود و همچنان این تعرفه‌ها تا زمان تغییر معتبر خواهند بود.
این تعرفه‌ها درحالی از سوی رگولاتوری تصویب شده بود که اپراتورها نسبت به ارایه بسته‌‌ها و مدل‌های تعرفه‌ای مختلف با اعمال محدودیت حجم ترافیک دوره‌ای به شرط رعایت سقف تعرفه‌های مذکور و پس از دریافت تاییدیه اقدام می‌کردند و پیشنهادهای تعرفه‌ای مختلفی برحسب نیاز کاربران به آنان ارایه می‌شد. تعرفه‌های مصوب رگولاتوری برای ارایه خدمات اینترنت مبتنی بر فناوری وایمکس تا انتهای سال ۹۰ اعتبار داشت و قرار بود پس از ارایه گزارش توسط این سازمان دربارهٔ چگونگی وضعیت اینترنت پرسرعت در بازار، دوباره بازنگری شوند.
این تعرفه‌ها که از مهلت انقضای آنها یک‌سال و نیم قبل است همچنان تا تدوین و تصویب تعرفه‌‌های تازه به‌رغم تغییر شرایط بازار، تغییر قیمت پهنای باند و افزایش هزینه‌های مرتبط با ارایه سرویس معتبر خواهند بود.
درحال حاضر، تنها دو اپراتور مبین‌نت و ایرانسل در شرایط منسوخ‌شدن این فناوری در دنیا و کاهش توسعه تکنولو‌ژی‌های مرتبط با آن به فعالیت در بازار ادامه داده‌اند و رایانه دانش گلستان در استان گلستان و اسپادان در استان اصفهان نتوانستند سهم بازاری را به دست بیاورند.
در این میان درحالی‌که رگولاتوری فعالیت داتک را به‌دلیل پرداخت‌نکردن حق‌‌الامتیاز پروانه غیرقانونی اعلام کرده و نسبت به قطع سرویس‌های آن به مشتریان این اپراتور اخطار داده بود، اما همچنان این اپراتور به حضور در بازار و انتشار یافتن تبلیغات فروش سرویس ادامه می‌دهد. نوسانات ارزی صورت‌گرفته، افزایش هزینه‌ها و ورود نسل سوم موبایل همراه با رکورد این فناوری در دنیا سبب شد تا این فناوری آن‌طور که پیش‌بینی شده بود، در ایران بازاری به دست نیاورد.گرچه قرار بود رگولاتوری بسیار زود در مجوز واگذار کرده، تجدید‌نظر و اجازه وایمکس سیار را نیز صادر کند، اما عمر فناوری وایمکس در ایران آن‌قدر کوتاه شده است که دیگر این روزها کسب به ثابت یا سیاربودن فناوری پروانه‌ای که در اختیار دارند، نمی‌اندیشد.
شناخت ناکافی از این فناوری، به وضع شرایط و مقررات مشابهی با دیگر خدمات باندپهن و سیم در پروانه‌های واگذار‌شده منجر شد و در نهایت با آغاز به کار فعالیت اپراتورها نشان داد که برای ویژگی‌های این سرویس بی‌سیم مطلوب و مناسب نیست.
توسعه فناوری وایمکس در ایران با چالش‌ها و مشکلات بسیار جدی روبه‌رو است. از آنجا که صنعت مخابرات یکی از صنایع با فناوری پیشرفته به‌شمار می‌رود و بیشتر تجهیزات مورد استفاده آن در کشور وارداتی است، نوسانات ارزی تاثیر بالایی در روند تکامل و توسعه آن داشته است. از سوی دیگر، افزایش بسیار بسیار قیمت ارز طی ماه‌های قبل، تاثیرات منفی را برای ارائه‌دهندگان این خدمت در پی داشته و هزینه تمام‌شده هر دو سوی معامله ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده خدمت را افزایش داده است.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.