تغییر در تیم مذاکره‌کننده به معنی تغییر در اهداف مذاکرات نیست/ فتوای رهبری برای ما محکم‌تر از هر معاهده بین‌المللی است

اردیبهشت ۱۴۰۳

عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر اینکه تغییر در تیم مذاکره‌کننده به معنی تغییر در اهداف مذاکرات نیست، گفت: استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای حق ماست و گامی که جمهوری اسلامی ایران در این راه برداشته قابل بازگشت نیست.

ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به دور تازه “مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵” با توجه به تغییر تیم مذاکره‌کننده ایرانی و رویکرد دیپلماسی عمومی کشورمان اظهار داشت: تغییر در تیم مذاکره‌کننده به معنی تغییر در  اهداف مذاکرات نیست، چراکه این اقدام به مثابه اتخاذ رویکرد مربی یک تیم فوتبال است که تشخیص می‌دهد برای ایجاد هم‌افزایی در تیم خود برای حصول به نتیجه‌ای مطلوب، تعویضی در ترکیب تیم خود به وجود آورد. 
 
وی در ادامه با بیان اینکه اهداف ما در بحث مذاکرات هسته‌ای کاملاً مشخص است، افزود: ما به هیچ وجه من‌الوجوه از حق هسته‌ای و غنی‌سازی کوتاه نخواهیم آمد و این جزء بدیهیات مذاکرات هسته‌ای است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای حق ماست، تصریح کرد: نگرانی آمریکا و هم‌پیمانانش در بحث سلاح هسته‌ای بهانه‌ای بیش نیست، چرا که ما بارها اعلام کرده‌ایم به هیچ وجه دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، بنابراین مشکل این است که آنها نمی‌خواهند ما از دانش هسته‌ای برخوردار باشیم. 
 
آقامحمدی با تاکید بر اینکه حق غنی‌سازی اورانیوم باید برای ما به رسمیت شناخته شود، گفت: براساس فتوای رهبر معظم انقلاب که بحث فتوا از لحاظ شرعی و اعتقادی بالاتر و محکم‌تر از هر معاهده بین‌المللی برای ما خواهد بود، سلاح‌های هسته‌ای را برای بشر مضر می‌دانیم و خواستار انهدام سلاح‌های هسته‌ای در جهان هستیم. 
 
وی با تاکید بر اینکه مراکز هسته‌ای ما زیرنظر دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است، افزود: بازرسان آژانس مرتب از مراکز هسته‌ای ما بازدید می‌کنند و بعضاً در طول یکسال بعضی از مراکز ما ۶۰ بار مورد بازرسی بازرسین آژانس قرار گرفته است که تاکنون نیز هیچ گونه موردی که به سمت استفاده غیر متعارف از انرژی هسته‌ای باشد، ملاحظه نکرده‌اند.
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: ان‌شاءالله تیم مذاکره‌کننده تازه که ممکن است اختلافاتی در الفبای لفظی با تیم قبلی داشته باشد گام‌های مستحکمی در جهت روشن کردن قضایا و  در راستای اعتمادسازی بردارد.

آقامحمدی با بیان‌اینکه اگر طرف غربی نگرانی‌شان این باشد که ما سلاح هسته‌ای تولید نکنیم به یقیین قضایا در این مذاکرات از طرف تیم مذاکره کننده ایرانی روشن‌تر خواهد شد، تصریح کرد: در این صورت آنها هم باید بهانه‌گیری را کنار گذاشته و حق استفاده صلح‌آمیز  انرژی هسته‌ای را برای ما به رسمیت بشناسند  چراکه این یک راه غیر قابل برگشت است.
 
وی در پایان با تاکید بر اینکه  اگر غرب در این دور از مذاکرات به دنبال اعتمادسازی باشد، می‌توانیم به نتایج روشنی برسیم، گفت: آن زمان خواهیم توانست وارد موضوعات دیگر همچون  تعلیق تحریم‌های ظالمانه شویم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.