تغییر نقاط داغ اعتیاد در پایتخت و کشور

۰۵ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز : رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب وزارت بهداشت بر لزوم بازنگری در برنامه های کاهش آسیب به سبب تغییرات ایجاد شده در الگوی مصرف و سن مصرف کنندگان مواد مخدر تاکید کرد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فیروزه جعفری در میزگرد « کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد و چالش‌های پیش‌رو » که با حضور نمایندگانی از سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و فعالان حوزه اعتیاد در ایسنا برگزار شد، گفت: وزارت بهداشت بابت مبحث اعتیاد دو بودجه از ستاد مبارزه با مواد مخدر دریافت می کند که یکی تحت عنوان “پیشگیری” و دیگری تحت عنوان “درمان و کاهش آسیب” است.

کاهش بودجه کاهش آسیب اعتیاد با وجود افزایش تورم

وی ضمن اذعان به کاهش بودجه های کاهش آسیب اعتیاد با وجود رشد نرخ تورم در یکی – دو سال اخیر، افزود: سال قبل قرار بود ۱۴ میلیارد تومان بابت مبحث اعتیاد به وزارت بهداشت اختصاص یابد، اما متاسفانه در نهایت حدود هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در این زمینه به وزارت بهداشت تخصیص داده شد. شنیده ها نیز حاکی از آن است که امسال هم بودجه‌ای در همین حدود خواهیم داشت و در این زمینه نگرانی وجود دارد.

جعفری به تلاش های انجام شده جهت عدم کاهش بودجه کاهش آسیب اعتیاد در وزارت بهداشت با وجود کاهش موجود در کل بودجه مربوطه، اشاره کرد و گفت: با وجود کاهش بودجه کاهش آسیب، نه تنها مراکز DIC ما کم نشدند بلکه افزایش هم یافتند. دانشگاه‌هایی که مناطق پرخطر بیشتری داشتند هم با بودجه‌های اختصاصی خود و همچنین بودجه‌هایی که ما به آنها اختصاص دادیم، این موضوع را مدیریت کردند و مراکز DIC را گسترش دادند.

ضرورت اتخاذ رویکرد تازه در برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد

وی لحاظ رویکرد تازه در برنامه های کاهش آسیب را ضروری خواند و گفت: “کاهش آسیب” ما برنامه ای ساختاریافته و منظم است که بسیار خوب اجرا شد و سیاستگذاران و قانونگذاران در سطوح میانی و اجرایی بسیار خوب در این حوزه کار کردند. اما اکنون تغییراتی اتفاق افتاده است؛ مواد مصرفی تغییر کرده و به سمت مصرف متآمفتامین‌ها حرکت می‌شود هر چند که خوشبختانه در مورد مصرف تزریقی متامفتامین‌ها گزارش ها بسیار نادرند و هنوز در این مورد نگرانی خاصی ندریم.

میزگردپیشگیری از اعتیاد

جعفری با تاکید بر آنکه کاهش آسیب در موادمحرک و متامفتامین‌ها رویکرد جداگانه‌ای را می طلبد، افزود: رویکرد کاهش آسیب در مواد محرک با رویکرد کاهش آسیب در تزریق مواد مخدر متفاوت است.

وی در این باره ادامه داد: اتفاق دیگر که البته تمام دنیا نیز با آن مواجه است، آن است که نسل فعلی نسبت به نسل قبل مقداری متفاوت است، به طوری که قبلی‌ها بیشتر می‌ترسیدند و اخطارهای ارایه شده در زمینه استفاده از مواد و خطرات ناشی از آن ازجمله خطر ابتلا به HIV را بیشتر جدی می گرفتند، اما نسل فعلی کمتر از این موارد می‌ترسند.

جعفری افزود: بر این اساس هر چند اصول برنامه های کاهش آسیب اصولی ثابت است اما باید در جزییات آن مقداری وارد شده و تغییراتی ایجاد شود. لازم است برنامه کاهش آسیب کشور بازنگری شود تا بتوانیم جمعیت مربوطه را که با وجود تمام مشکلات‌شان، می‌توانند بسیار شیک پوش باشند را تحت پوشش قرار دهیم.

تغییر نقاط داغ اعتیاد در پایتخت و کشور

رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت همچنین بازنگری در مکان‌های DIC را ضروری خواند و گفت: به نظر می‌رسد محل‌های پرخطر تغییر کرده اند. این موضوع از تغییر مصرف مواد و همچنین تفاوت‌های پوششی، ظاهری، رفت و آمدها و … و تفاوت نسل فعلی با نسل قبل ناشی می‌شود. بنابراین لازم است تا در زمینه نقاط داغ اعتیاد در پایتخت وکشور بازنگری داشته باشیم. این موضوع بخشی از اطلس جغرافیای اعتیاد را شامل می‌شود.

ضرورت شناسایی پاتوق های تازه اعتیاد و اتخاذ راهکارهایی برای ورود به پاتوق ها

وی افزود: هر چند برنامه کاهش آسیب، برنامه‌ای ثابت، مشخص و جهانی است که کمتر دچار تغییر می‌شود و البته ما نیز آن را دنبال می‌کنیم، اما به نظر من بحث بازنگری در نقاط داغ، یک بخش جزئی اما مهم از برنامه کاهش آسیب است که باید مورد توجه قرار گیرد. لازم است همکاران در فیلد به ما کمک کنند تا پاتوق‌های تازه را شناسایی کنیم. همچنین راهکارهای ورود به این پاتوق‌ها برای ارائه مشاوره‌های موثر باید اتخاذ شود، چرا که در مصرف مواد محرک قرار نیست مانند اعتیاد تزریقی به توزیع سرنگ و سوزن بپردازیم.

جعفری ادامه داد: ما به عنوان وزارت بهداشت، بودجه بیشتری را برای انجام اقدامات بیشتر در کاهش آسیب خواستاریم. این موضوع لزوما به معنی افزایش تعداد DICها یا مراکز کاهش آسیب نیست؛ شاید باید به نوآوری در فرآیندها، دگرگون‌ کردن مراکز فعلی و اضافه کردن خدمات دیگری در این مراکز پرداخته شود.

بودجه اعتیاد به ردیف های سازمان های مربوطه بازگردد

در ادامه این میزگرد جعفری با انتقاد از چگونگی توزیع بودجه های اعتیاد گفت: اکنون هم اختیارات ما و هم پول ما در اختیار ستاد است. این در حالی است که بودجه اعتیاد باید به ردیف سازمان‌های مربوطه بازگردد.

وی همچنین در واکنش به مباحث مطرح شده دربارهٔ چرایی اختصاص بودجه از سوی ستاد به شهرداری بابت موضوع اعتیاد، از این امر انتقاد کرد و گفت: چرا باید ستاد به شهرداری بابت اعتیاد بودجه بپردازد؟.

رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت همچنین از پیشنهاد سازمان بهزیستی برای تاسیس مراکز “شلتر DIC” که هزینه DIC را ستاد متقبل شود و هزینه شلتر را وزارت رفاه با مشارکت وزارت بهداشت، استقبال کرد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.