تغییر نگرش نفتی ها در مذاکرات اخیر/احداث پالایشگاه و صدور کالا وخدمات جایگزین صادرات نفت خام

آذرجزایری: آنچه از خبرهای متفاوت در رسانه ها در خصوص نتایج نفتی این اجلاس بر می آید تغییر نگرش مسوولان نفتی از تمرکز برروی فروش نفت به سمت نقش آفرینی در کشورهای دیگر در قالب خرید و احداث پالایشگاه و پتروشیمی و مهمتر از آن صدور کالا و خدمات نفتی است.
سالیان سال است که کارشناسان نفتی ایرانی از لزوم این تغییر نگرش به عنوان یکی از آرزوهای خود می گفتند و به نظر می رسد تحریم نفتی و فشارهای ناشی از آن مسوولان را به این سمت سوق داده که قطعا نتایج آن می تواند تاثیر بسزایی بر صنعت نفت ایران بگذارد.
اگرچه در این میان ظاهرا مذاکراتی در خصوص فروش نفت هم شده و به گفته مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت این مذاکرات در قالب برگزاری جلسات مختلف با خریداران سنتی نفت و خریداران جدید صورت گرفته و البته امیدواری هایی هم از صحبت های محمد علی خطیبی برداشت می شود اما به هرحال به دلیل حفظ منافع ملی به نظر می رسد جزییات بیشتر این مذاکرات منتشر نشود.
با اینحال وزیر اقتصاد از تمایل هند و شجاعت این کشور برای ادامه روند خرید نفت ایران و افزایش درخواست خرید خبرداده است.

در شرایطی که هند از خرید گاز ایران به خاطر آمریکا می گذرد و ترجیح می دهد مشکلات گازی خود را در عین نیاز اما با صرف زمان بیشتر و شاید هزینه ای بالاتر از کشوری دیگر رفع کند.
با اینحال وزیر نفت از مذاکرات نفتی و گازی با عراق و ترکیه هم خبرداده که قطعا این نشست ها نتایجی در پیش خواهد داشت.
رستم قاسمی در این اجلاس با مسئولان اقتصادی کشورهایی چون عربستان سعودی،آفریقای جنوبی، ونزوئلا، آنگولا، نیجریه، کویت، عراق،لیبی،هند و چندین کشور آفریقایی و آسیایی دیگر که مشتریان جدید نفت ایران هستند، مذاکره و تبادل نظر کرد که به نظر می‌رسد بعضی از این مذاکرات نیز به توافقاتی در حوزه نفت و گاز منجر شده است.
براساس اظهارات محمد علی خطیبی با وجود فضاسازی رسانه های غربی درباره توقف صادرات نفت ایران، هم اکنون روند صادرات نفت خام ایران کاملا عادی و طبیعی بوده است.

/۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.