تغییر نگرش و باورهای جوانان در خصوص ازدواج

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی، در جدید ترین نظر سنجی در خصوص معیارهای جوانان برای ازدواج، ملاک های متعددی مورد ارزیابی قرار گرفته که پاسخ های ارایه شده تا حدی از تغییر نگرش و باورهای جوانان در این خصوص حکایت دارد.

در این نظرسنجی ۸۷٫۷ درصد از جوانان معتقدند که در انتخاب همسر باید نظر بزرگ ترها را قبول کرد و ۴۰٫۱ درصد نیز ازدواج به روش سنتی را بیشتر قبول دارند.

در این ارزیابی بهترین محیط همسر یابی، روش ازدواج، ملاک ها و معیارها ، شیوه برگزاری آیین ازدواج و ویژگی های فرهنگی اخلاقی و وضعیت اقتصادی از نظر جوانان آماده ازدواج مورد بررسی قرار گرفته و براساس این ارزیابی ۲۸٫۳ درصد از جوانان بهترین محیط های همسر گزینی را دانشگاه و محیط های آموزشی، ۲۲٫۷ درصد اقوام و فامیل و ۱۸٫۵درصد از طریق دوستان عنوان کرده اند.

در میان پاسخ های داده شده مادی شدن جوانان در امر ازدواج یکی از مهمترین تغییر نگرش ها نسبت به گذشته در خصوص ازدواج به چشم می خورد.

در این چارچوب، ۵۰٫۸ درصد جوانان گفته اند که برای تشکیل زندگی مشترک مادیات حرف اول را می زند.

در خصوص مهریه سنگین، ۹۱٫۵ درصد از جوانان دختر و پسر گفته اند که مهریه سنگین تضمین خوشبختی به حساب نمی آید.

درباره برگزاری مراسم ازدواج نیز ۷۳ درصد جوانان مخالف تشریفاتی شدن آیین عقد و ازدواج هستند.

اما در موضوع معیارها و ملاک های جوانان دختر و پسر در امر ازدواج ۹۷ درصد جوانان خوش اخلاق بودن را یک ملاک مهم در این امر می دانند.

همچنین ۹۴ درصد جوانان معتقدند صداقت و رو راستی یکی از معیارهای مهم در انتخاب همسر است و ۹۳٫۳ درصد جوانان داشتن خانواده سالم و عاری از مشکل فرهنگی اجتماعی را یک ملاک مهم در امر همسر گزینی دانسته اند.

با این حال ۹۱٫۷ درصد نیز اعتقاد دارند در میان خانواده دختر و پسر تناسب فرهنگی و متانت حرف اول را می زند و در خصوص آشنایی و دوستی دختر و پسر قبل ازدواج ۴۹٫۷ درصد جوانان گفته اند که این آشنایی ضرورت دارد.

نکته فوق از جمله مسایلی است که در بیشتر گرایش سنجی ها از جوانان درباره ازدواج با آمار وارقام متفاوت ارایه و در این نظر سنجی، علل و موانع موجود بررسی شده است.

بر این اساس ۴۴ درصد نبود شغل، ۲۲٫۶ درصد مشکلات اقتصادی و ۱۷٫۲ درصد نیز به مشکل مسکن به عنوان موانع موجود بر سر راه ازدواج اشاره کرده اند.

۷۲۳۳/۶۴۵/۵۸۷

انتهای پیام /*

Social@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.