تغییر چشمگیری در گرجستان پدید نیامده است

میزگرد بررسی انتخابات پارلمانی گرجستان با حضور عبدالعلی مکتبی فرد و مهرزاد طباطبائی کارشناسان آسیای میانه و قفقاز برگزار شد. مکتبی فرد درباره انتخابات پارلمانی گفت: در انتخابات پارلمانی گرجستان برعکس تصورات و به رغم اینکه ساکاشویلی قوۀ مقننه و مجریه را در دست داشت حزب جنبش ملی رأی نیاورد و این مسئله سبب شگفتی شد. مکتبی فرد یکی از دلایل ریزش آراء حزب ساکاشویلی را پخش فیلم شکنجه زندانیان در گرجستان می داند که تأثیر قابل توجهی بر آراء مردمی داشت. این کارشناس قفقاز افزود: علاوه بر آن ایوانشویلی، برندۀ انتخابات نیز ابزار تأثیرگذاری در انتخابات را نیز در اختیار داشت که ثروتمندش از جملۀ آنها بود.
مکتبی فرد دربارۀ ائتلاف پیروز در انتخابات گرجستان می افزاید: ائتلاف رویای گرجستان ترکیبی است از ۳ تا ۴ حزب که به تنهایی، بنیۀ قدافراشتن در مقابل ساکاشویلی را نداشت اما به مدد پول ایوانشویلی و همچنین فیلم شکنجۀ زندانیان موفق شد انتخابات را ببرد. مکتبی فرد پیرامون گرایشات روسی حزب برنده گفت: بعد از انقلاب گل رز جامعۀ سیاسی گرجی سیاست غربگرایی را در پیش گرفت که در بسیاری از روسای جمهور این کشور قابل رویت است که این مسئله در مورد ساکاشویلی بسیار بیشتر بود. از این رو نمی توان چندان بر این مسئله مانور داد که ائتلاف رویای گرجستان، ائتلاف ضدغربی است. وی افزود: جامعۀ گرجی با توجه به تمایلات، علائق و سوابق انتخاباتی که نشان داده موید این واقعیت را نشان می دهد که ائتلاف جدید نیز در همان راستا و ادامۀ همان سیاست های قبلی گام برمی دارد.
مهرزاد طباطبایی، دیگر کارشناس حاضر در میزگرد افزود: گرجستان تابعی از ژئوپولیتیک منطقه است، در کانون بحران قرار دارد و هر دولتی که در این کشور سر کار می آید با توجه به ویژگیهای کشورهای همسایه باید شاخص هایی را در سیاست خارجی مد نظر قرار دهد. طباطبایی افزود: دو موضوع در سیاست خارجی این کشور گرجستان وجود دارد اول اینکه این کشور برای رهایی از وابستگی به روسیه ناگزیر است که براساس فاکتورهایی که غرب برای این کشور تعیین می کند، حرکت کند و دوم اینکه به لحاظ ژئوپولیتیک این کشور باید ملاحظاتی را دربارۀ همسایگان و همچنین شاخص هایی که غرب برای این کشور تحمیل می کند را در نظربگیرد. طباطبایی گفت: ساکاشویلی در تعامل با غرب و مبارزه با روسیه بیش از اندازه افراط کرد و زین پس شاهد شکل گیری فضای دمکراتیک تری در مقایسه با قبل خواهیم بود.

۴۹۲۶۳ 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.