تغییر کتب درسی دوم و ششم ابتدایی، آموزش ضمن‌خدمت معلمان را در دستور کار قرار داد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

IMG_1059.jpg

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان این که دانشگاه فرهنگیان امکان ادامه تحصیل معلمان را تا مقطع دکتری فراهم می‌کند، گفت: در آینده شاهد تربیت نیروهای متخصص در مقطع ابتدایی خواهیم بود.

فاطمه قربان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار نمود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش در تحول بنیادین، تغییر ساختار و محتواست و معتقدیم در کنار این تغییرات بنیادین باید معلم به عنوان اصلی‌ترین عامل تربیتی دانش آموزان حاوی تخصص ویژه‌ای باشد.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان اتفاق مثبتی است که در آموزش و پرورش رخ داده و با فراهم شدن امکان ادامه تحصیل همه معلمان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در آینده می‌توان ادعا نمود که برای تکامل بخشیدن به برنامه‌ها و اهداف سند تحول بنیادین باید نیروهای متخصص و ویژه برای دوره ابتدایی تربیت شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح نمود: این وزارتخانه برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت را برای تخصصی شدن نیروهای انسانی خود در نظر گرفته که آموزش ضمن خدمت به معلمان بخشی از برنامه‌های کوتاه و میان مدت محسوب می‌شود و بر این اساس با توجه به تغییر کتابهای درسی پایه ششم و دوم ابتدایی، آموزش ضمن خدمت معلمان در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، برای معلمان پایه ششم ابتدایی که یکی از مهمترین پایه‌های این دوره محسوب می‌شود، ۲۹۴ ساعت کلاس آموزش عمومی، ۱۸۰ ساعت تدریس تخصصی برنامه ریزی شده که بیشتر معلمان ششم ابتدایی این پایه‌ها را گذرانده‌اند و طبق دستور العمل کلاس‌های ضمن خدمت، گذراندن این دوره برای همه معلمان پایه ششم ابتدایی الزامی است.

قربان خاطر نشان نمود: در کنار تغییر ساختار، تغییر محتوا، بخش مهمی از برنامه‌های تحول بنیادین را تشکیل می‌دهد که چند رسانه‌ای نمودن آموزش از جمله ورود فیلم‌های آموزشی در قالب دی وی دی، سی‌دی و سایر بسته‌های آموزشی از جمله این برنامه‌هاست که از سال قبل متناسب با اصلاح و بازنگری کتاب‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان این که تفکر محوری، هدف اصلی از راه‌اندازی ششم ابتدایی است، عنوان نمود: آموزش و پرورش با هدف افزایش ارتقا سطح دانش در بین دانش آموزان تلاش می‌کند تا در کنار محفوظات، پژوهش محوری و تفکر را وارد برنامه‌های درسی دانش آموزان کند تا با تمرین و ممارست بیشتر دانش آموزان به آنچه که فراتر از دانش کتاب است، دست یابند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تاکید نمود: خروجی‌های آموزش و پرورش در دهه پیش رو باید دانش‌آموزانی باشند که علاوه بر فراگیری دانش روز حاوی تربیت ایرانی اسلامی و انقلابی باشند و بتوان هر آنچه را که از یک شهروند ایرانی انتظار می‌رود در این دانش آموزان ملاحظه نمود.

قربان گفت: برنامه درس ملی در جهتی برنامه سند تحول به گونه‌ای اهداف خود را برنامه‌ریزی نموده که محتوای دروس قابلیت تربیت همه جانبه دانش آموزان را داشته باشد و در همه مباحث کتاب‌های درسی رویکرد تربیتی مبتنی بر اخلاق‌گرایی، اسلامی و ایرانی بودن به طور جدی دیده شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری نمود: فارغ‌التحصیلان نظام تازه آموزش و پرورش انسان‌های شایسته، متخصص، اخلاق مدار، متفکر، خلاق، پژوهش‌محور و حاوی صفات مبتنی بر مبانی دینی باشند تا اثرات مثبت عملکرد آنها را در توسعه همه‌جانبه کشور شاهد باشیم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.