تفاهم‌نامه سه جانبه پیش‌اظهاری الکترونیکی امضا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سیستم پیش‌اظهاری الکترونیکی که در محیط وب طراحی شده است، این امکان را به شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای می‌دهد که اطلاعات مربوط به کالا و کامیون حامل محموله ترانزیتی را به گمرکات کشورهای مقصد طرف قرارداد کنوانسیون تیر ارسال کنند.

با استفاده از این سیستم که افزایش، دقت، کنترل، مدیریت ریسک و روان‌سازی در حمل‌ونقل و ترانزیت کالا را به دنبال خواهد داشت، شرکت‌های حمل‌ونقل همچنین می‌توانند از تسهیلات عبور مرزی و تسریع در عملیات تخلیه و تسویه کارنه‌تیر استفاده کنند.

در نشستی که به همین منظور با حضور نمایندگان سازمان‌های مذکور برگزار شد، محمدحسین باغ‌عنایت، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک با اشاره به اجرای نظام گمرکی یکپارچه نوین (نگین) گفت: تصمیم گمرک درخصوص ایجاد تحول در رویه‌های مختلف گمرکی جدی است و ما حتی در بخش‌های نرم‌افزاری ازجمله سامانه الکترونیکی آسیکودا تغییراتی به‌وجود آورده‌ایم و اقدامات لازم برای اجرای گمرک نوین آغاز شده است.

وی افزود: الحاق گمرک ایران به کنوانسیون هماهنگی کنترل کالا در مرز، کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو و کنوانسیون استانبول که دولت جمهوری اسلامی ایران رسماً آن را پذیرفته است، به ما کمک خواهد کرد تا طرح گمرک نوین را به خوبی اجرا کنیم.

”ژنکو“، رئیس بازرسی و نظارت اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (ایرو) نیز در این نشست با ارائه گزارشی درباره تاریخچه تأسیس IRU در سال ۱۹۴۸ و کشورهای عضو آن گفت: در حال حاضر ۱۷۳ کشور در این اتحادیه عضویت دارند.

وی افزود: فعالیت‌های ایرو شامل سه بخش نوآوری، زیرساخت‌ها و نیرو محرکه است و اولویت نخست اتحادیه مزبور ایجاد تسهیلات برای توسعه تجارت توریسم است.

رئیس بازرسی و نظارت اتحادیه حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه توسعه پایدار از محورهای اصلی فعالیت این اتحادیه به‌شمار می‌رود، در مورد هزینه‌های جابه‌جایی کالا اظهارداشت: هزینه‌های اضافی که در بخش حمل‌ونقل صرف می‌شود، به خاطر اتلاف وقت در مرزها و رویه‌های نامناسب گمرکی است و کاهش این‌گونه هزینه‌ها یکی از اهداف ایرو است که از طریق توسعه روش‌های الکترونیکی عملیاتی خواهد شد.

در این نشست معاون نظارت بر ترانزیت گمرک، رئیس دایره حمل‌ونقل بین‌المللی تیر و آت‌آ اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و معاون بخش انفورماتیک و رئیس پروژه تیر و ای‌پی‌دی اتحادیه حمل‌ونقل جاده‌ای حضور داشتند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.