تفاوتهای مهم بیماری های زنان و مردان

عکس

اگرچه بسیاری از انواع بیماری ها به جنس زن یا مرد بستگی ندارد، ولی برخی از بیماری ها در زنان شایع ترند و برخی در مردان. بنابراین مردان و زنان جامعه باید از این بیماری ها مطلع باشند و با پیشگیری از آنها، در جهت حفظ سلامت خودشان بکوشند تا در نهایت سلامت جامعه ارتقا یابد.

۱- یکی از تفاوت های مهم بین مشکلات سلامتی در زنان و مردان، طاسی می باشد.

طاسی بیماری ژنتیکی است که بیشتر در مردان رخ می دهد و ممکن است نشان دهنده مشکل خاصی در مردان نباشد، اما ریزش مو در زنان بسیار اهمیت دارد و ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی مثل بیماری تیروئید، استرس بیش از حد، عوارض جانبی برخی داروها، اختلالات هورمونی و … باشد.

علاوه بر این، چون زیبایی زنان بدون داشتن مو امکان پذیر نیست و زنان بیشتر از مردان به زیبایی خود اهمیت می دهند، مشکل ریزش مو در زنان بسیار جدی تلقی می شود و همه زنان مبتلا در پی درمان آن برمی آیند.

۲- با نگاهی به آمار بیماران مبتلا به مشکلات قلبی-عروقی متوجه می شویم که درصد بالایی از مبتلایان را مردان به خود اختصاص داده اند. مشکلات مربوط به قفسه سینه، مشکلات قلبی و سکته های قلبی در مردان بیشتر از زنان است.

ولی اگرچه شیوع این بیماری ها در زنان کم است، اما متاسفانه به دلیل کم تحرکی و رژیم های غذایی نامناسب، زنان نیز روزبه روز بیشتر به مشکلات قلبی-عروقی مبتلا می شوند. پس در مورد این بیماری، هم مردان و هم زنان باید مراقب سلامتی خود باشند.

۳- زنان باید پیش از بارداری، حین بارداری و پس از آن در دوران شیردهی خیلی مراقب سلامت خود باشند. علائم سرطان سینه و سرطان رحم و سرطان تخمدان را بدانند.

از ۵۰ سالگی به بعد تست پاپ اسمیر (برای سرطان رحم) را انجام دهند و کلا مراقبت سلامت جنسی خود باشند.

با مشکلات مربوط به دوران یائسگی بیشتر آشنا شوند و هرگونه مشکل غیرطبیعی در این دوران را با پزشک در میان بگذارند.
نگرانی مصرف سیگار در زنان بسیار بیشتر از مردان است، زیرا اگر زنان در دوران بارداری و شیردهی سیگار مصرف کنند، علاوه بر خودشان، خطرات جبران ناپذیری کودکشان را نیز تهدید می کند

۴- مردان نیز باید مراقب سلامت جنسی خود باشند و مسائل و مشکلات آن را با پزشک در میان بگذارند. علایم بیماری های پروستات را بدانند، زیرا بیماری های مربوط به پروستات در مردان بسیار شایع می باشد.

۵- زنان باید با بیماری های شایع در خودشان مانند پوکی استخوان و کم خونی ناشی از فقر آهن بیشتر آشنا شوند و راههای پیشگیری از آنها را یاد بگیرند.

۶- در گذشته بیماری های ریوی ناشی از مصرف سیگار در مردان بسیار شایع تر از زنان بود. اما متاسفانه امروزه مصرف سیگار در زنان نی زیاد شده است. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلفی از جمله بیماری های تنفسی، مصرف سیگار هم در مردان و هم در زنان باید به حداقل میزان ممکن برسد.

نگرانی مصرف سیگار در زنان بسیار بیشتر از مردان است، زیرا اگر زنان در دوران بارداری و شیردهی سیگار مصرف کنند، علاوه بر خودشان، خطرات جبران ناپذیری کودکشان را نیز تهدید می کند.

۷- سلامت روانی نیز جزئی از سلامت هر فرد محسوب می شود. در مقوله سلامت روانی، زنان بسیار راحت تر از مردان به متخصص مراجعه می کنند و مشاوره می گیرند و به کار می بندند، اما مردان کمتر به این گونه مراکز جهت ارتقای سلامت روانی خود مراجعه می کنند و کمتر هم عمل می کنند.

نکته

۱- صرف نظر از مرد یا زن بودن، سعی کنید به طور منظم به پزشک مراجعه کنید و حتی مشکلات جزئی خود را قبل از آنکه به مشکلات بزرگی تبدیل شود، با پزشک در میان بگذارید.

۲- هرگز از علایم بیماری که نیاز به بررسی فوری پزشکی دارند چشم پوشی نکنید و مراجعه به پزشک را به عقب نیندازید.

طبقه بندی: علمی پزشکی   |   تعداد بازدید: ۱۰۱ نفر   |   تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ مرداد
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , بیماری, بیماری زنان, بیماری مردان, تفاوت بیماری زنان و مردان


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.