تفاوت‌های موج چهارم کرونا با موج‌های پیشین/ ۲ عامل ابتلای مجدد به بیماری

یک اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه شیب موج چهارم به دلیل افزایش سرایت‌پذیری ویروس جهش یافته نسبت‌ به موج‌های قبلی بیشتر است در عین حال دلایل ابتلای مجدد به کووید۱۹ را تشریح کرد.

دکتر مسعود یونسیان در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در مورد وضعیت فعلی و آتی ابتلا به کرونا فعلا نمی‌توان با قطعیت اظهار نظر کرد، گفت: اما متاسفانه درمورد تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری با توجه به میزان ابتلایی که تاکنون داشته‌ایم می‌توان پیش‌بینی کرد که این روند همچنان رشد خواهد داشت حتی اگر ابتلا همین امروز متوقف شود که این موضوع هم بعید است. متاسفانه از هر زمان که میزان بستری‌ها متوقف شود مرگ‌ها تا حدود یک هفته‌ بعد کماکان بالا خواهد رفت که این موضوع هم به ماهیت بیماری باز می‌گردد.

وی درباره زمان اثربخشی اعمال محدودیت‌های کرونایی، افزود: زمانی که تعداد بیماران افزایش یابد حتی در صورتی که افزایش محدودیت‌ها را شاهد باشیم باز به دلیل تعداد بالای مبتلایان، افراد بیشتری در خطر ابتلا به بیماری توسط آنها قرار می‌گیرند؛ یعنی حتی اگر محدودیت‌های موثر و مناسب اعمال شود چون تعداد زیادی به ویروس آلوده شدند، چند روز طول می‌کشد تا این افراد آلوده علامت‌دار شوند و یا بدون علامت سایرین را مبتلا کنند. ما چندین هفته این روند افزایشی در ابتلا را شاهد خواهیم بود. 

یونسیان درباره تفاوت‌های موج چهارم کرونا با موج‌های پیشین، ادامه داد: شیب موج چهارم به دلیل افزایش سرایت‌پذیری ویروس جهش یافته نسبت‌ به موج‌های قبلی بیشتر است. وقتی می‌گویند واریانت انگلیسی ویروس ۷۰ درصد سرایت پذیری بیشتری دارد یعنی اگر قبلا یک نفر می‌توانست ۳ نفر را مبتلا کند الان یک نفر میتواند ۵ نفر را آلوده می‌کند بنابراین؛ شیب این منحنی با آهنگ سریع‌تری افزایش می‌یابد که متاسفانه سبب می‌شود قله‌ این موج هم بالاتر باشد مگر اینکه مداخلات به سرعت اجرایی شود و از بالاتر رفتن بیش از حد آن جلوگیری کند ولی پیش‌بینی بنده این است که قله‌ موج چهارم کرونا از موج سوم بالاتر برود.

وی با بیان اینکه درمورد جهش‌های ویروس کرونا اطلاعات لازم در دست نیست، اظهار کرد: توالی یابی مناسبی به لحاظ تعداد نمونه و گستره جغرافیایی یا انجام نشده و یا اگر انجام شده است نتایج آن هیچ وقت منتشر نشده است. اخیرا اعلام می‌شود گونه غالب ویروس در کشور نوع انگلیسی است اما اینکه در استان‌های مختلف چند درصد وجود داشته و روند آن به چه شکل بوده است مشخص نیست. از سوی دیگر نه تنها ممکن است جهش برزیلی و آفریقای جنوبی ویروس هم وارد کشور شود بلکه وقتی انتقال ویروس در منطقه‌ای بالا رود، احتمال جهش و پیدایش گونه جدید در ایران هم افزایش می‌یابد. در واقع در انگلیس، برزیل یا آفریقای جنوبی اتفاق جدیدی نیفتاده است؛ بلکه آنها به دلیل هوشیاری بالا توانستند جهش‌ها را تشخیص دهند. البته در مورد برزیل خودشان به تشخیص نرسیدند بلکه ژاپنی‌ها با توجه به تکنولوژی خود این موضوع را تشخیص دادند بنابراین؛ بعید نیست در کشورهایی که تعداد موارد و سرعت انتقال بیماری بالا است، جهش دیگری هم رخ داده باشد و ما نسبت به آن بی‌اطلاع باشیم.

این اپیدمیولوژیست، تاکید کرد: زمانی می‌توان درباره این موضوعات به شکل قطعی صحبت کرد که ما توالی‌یابی به تعداد مناسب و هم با یک نمونه تصادفی در زمان‌های متوالی و از مکان‌ها و استان‌های مختلف داشته باشیم که متاسفانه به نظر نمی‌رسد این اتفاق به دلایل متعدد از جمله تحریم، کمبود منابع و… رخ داده باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا مبتلایان به یک نوع از ویروس به انواع جهش یافته آن هم مبتلا می‌شوند یا خیر؟، گفت: دانش فعلی ما می‌گوید احتمال این اتفاق کم است، مگر اینکه زمان بگذرد. تعداد زیادی از انسان‌ها دو بار به ویروس مبتلا شدند؛ اما تعداد کسانی که کلا مبتلا شدند چند میلیون است. بنابراین اینکه چندین نفر مجددا به بیماری مبتلا شوند نشان دهنده اینکه خطر ابتلا بالا است، نمی‌باشد.

یونسیان ادامه داد: دو عامل در ابتلا به گونه جدید یا به طور کلی ابتلای جدید بیماری موثر است، در ابتدا گذر زمان و از بین رفتن یا کاهش ایمنی نسبی ناشی از ابتلای اول و در وهله دوم اینکه جهش ویروس آنقدر تغییرات بنیادین داشته باشد که ویروس جدید تشابهی با ویروس قبلی نداشته باشد و آن ایمنی دیگر کارساز نباشد که در این صورت ممکن است در فاصله کوتاه‌تری فرد مجددا به بیماری مبتلا شود. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.