تفاوت بانکداری اسلامی با بانکداری بدون ربا

۳۱فروردین۱۳،

بینا- عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران گفت: شرایط جامعه می طلبد چارچوب الگوی اسلامی – ایرانی برای اقتصاد ایران طراحی شود که این الگو تصمیم گیریهای خاص خود را نیاز دارد.

به گزارش بنکر (Banker)، دکتر حسین عیوضلو با اعلام این مطلب افزود: متاسفانه این ضرورت در اقتصاد ایران مورد توجه واقع نشده و به سبب توجه نکردن به چارچوب ، شاهد تناقض در رفتارها  و در نتیجه پیامدهای نامطلوب اقتصادی در کشور هستیم.
عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات گفت:۳۰ سال از تدوین قانون بانکداری بدون ربا می گذرد و تجربه این سال ها نشان می دهد که مباحث بسیاری باید تحول پیدا کنند و نهادهای بسیاری باید رویه فعلی فعالیت خود را تغییر دهند.
وی با بیان این مطلب که “باید توجه داشت که بانکداری اسلامی با بانکداری بدون ربا تفاوت ماهوی دارد” تاکید کرد: به نظر  می رسد صرفا اجرای بانکداری بدون ربا و قوانین مربوط به آن قابلیت اجرایی در کشور را ندارد بخاطر اینکه برد این قوانین و لایحه ها در وضعیت فعلی اقتصاد و سیستم بانکی کشور بسیار کم بوده و انتظارات قانون اساسی و جامعه را برآورده نمی کند.
دکتر عیوضلو توضیح داد: برای مثال، با قبول همین نظام بانکداری بدون ربا لازم است تغییرات جدی در قوانین دیگر نظیر قانون مدنی، قانون تجارت، قوانین نظارتی، روشهای حسابداری و حسابرسی و نظام بیمه و… رخ دهد،اما چنانچه انتظار جامعه تحقق بانکداری اسلامی باشد، در اینجا باید این سوال را مطرح کرد که تا چه میزان در جامعه مطالبه و درخواست و بازخواست نسبت به بانکداری اسلامی وجود دارد؛ به همین ترتیب، مدیران و مسئولان کشور تا چه حد علاقه‌مند به اجرای این قانون و پیگیر مباحث در چارچوب قانون بانکداری اسلامی می باشند.
وی تصریح کرد:  باید دید که آیا واقعاً اجرای بانکداری اسلامی در دستور کار کارگزاران جامعه است یا خیر. بنده احساس نمی‌کنم این مطالبه در جامعه و در بین کارگزاران کشور وجود داشته باشد که این سبب‌العلل مشکلاتی است که نظام بانکداری کشور با آن مواجه است.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.