تفاوت طرح پتریوس با طرح C انگلیس/ ۲ گزینه پیش روی غرب در افغانستان

“پیر محمد ملازهی” کارشناس مسائل شبه قاره در ادامه گفتگو با خبرگزاری مهر درباره طرح انگلیس برای تجزیه افغانستان درباره جایگاه حامد کرزای در آینده این کشور گفت: تاکنون احزاب مخالف دولت افغانستان جلساتی را درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری برگزار کرده اند.

وی افزود: آمریکایی ها قطعا با احزاب مخالف دولت افغانستان گفتگو کرده و به آنها اطمینان دادند. حدس من این است که انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ تا حدی انتخاباتی آزاد تر نسبت به انتخابات گذشته خواهد بود یا حداقل امکان تقلب در آن وجود نخواهد داشت و نظارت بیشتری بر انتخابات وجود خواهد داشت.

پیر محمد ملازهی گفت: اما این بدان معنا نیست که جناح حاکم به طور کلی حذف خواهد شد. غربیها معامله ای را با احزاب افغانی انجام می دهند که حتی در صورت کناره گیری کرزای توزیع قدرت نه تمرکز قدرت وجود بیاید.

وی افزود: این توزیع کنترل بر اساس طرح انگلیس یا همان تقسیم افغانستان به هشت بخش خواهد بود و ائتلاف ملی در راس قدرت  در درون کابل به نوعی حضور قابل توجهی خواهد داشت.

پیر محمد ملازهی در رابطه با مخالف ها با طرح انگلیس برای تجزیه افغانستان گفت: تنها طالبان مخالف این طرح بوده و به نظرم از میان مردم تنها پشتون ها مخالف آن هستند.

وی افزود: پشتون ها مخالف اند چون تمرکز قدرت را از آن خود می دانند اما بقیه قومیت ها مخالفت جدی را با این طرح ندارند.

کارشناس مسائل شبه قاره در پاسخ به این پرسش که “چرا هم اکنون باید طرح انگلیس مطرح شود؟” گفت: پیش از این نیز چنین طرحی پیشنهاد شده بود، به عنوان مثال دیوید پتریوس تاکید کرده بود که ۱۱ ولایت پشتون نشین و بخشی از قدرت در کابل را به طالبان می دهیم و جنگ در افغانستان باید تمام شود.

وی افزود: اما طرح پتریوس یک تفاوت کلی را با طرح سی انگلیس داشت و آن این بود که به گفته پتریوس خط مرزی “دیوراند” برای قوم پشتون برداشته می شود اما این مرز میان دولت مرکزی افغانستان و دولت مرکزی پاکستان وجود خواهد داشت.

پیر محمد ملازهی تاکید کرد: پتریوس به جزئیات این طرح اشاره نکرده بود اما گفته می شد که آمریکایی ها کشوری به  نام پشتونستان را در منطقه به وجود آورند یعنی افغانستان و پاکستان را تجزیه کنند.

این کارشناس مسائل شبه قاره در پاسخ به این پرسش که “چرا انگلیسی ها اصرار به تقسیم افغانستان دارند؟” گفت: با توجه به اینکه انگلیسی ها تجربه دو جنگ افغانستان را دارند و ۲۰۰ سال در شبه قاره هند بودند، شناخت آنها نسبت به آمریکایی ها درباره ساختار قبایل در این کشور بیشتر است.

تقسیم قدرت در افغانستان به خاطر ناتوانی ناتو بوده و انگلیس در پی یافتن راه حل نظامی برای شکست طالبان است.

 

وی افزود: راه حلی که انگلیسی ها در افغانستان در پیش گرفتند، با توجه به تجربیات آنها است و می دانند که چون به لحاظ نظامی پیروزی در این کشور وجود ندارد و از آن طرف نمی توانند شکست را تجربه کنند، یک راه میانه را مطرح کردند.

پیر محمد ملازهی در رابطه با توافق دولت انگلیس با افغانی ها درباره طرح تجزیه افغانستان گفت: به احتمال قوی توافقی حاصل شده است و باید ساختار قدرت و قانون اساسی افغانستان تغییر کند.

وی افزود: لویه جرگه احتمالا قبل از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشست برگزار کند و درباره تغییر ساختار قدرتدر این کشور و جایگزین نظام فدرالی به جای نظام مترکز گفتگو کند.

وی در پاسخ به این پرسش که “آیا اختلافات دولت افغانستان با ناتو باعث فشار انگلیس برای تقسیم قدرت در این کشور شده است یا خیر؟” گفت: خیر اختلافات دولت افغانستان با ناتو باعث فشار انگلیس برای تقسیم قدرت نشده است و این مسئله بیشتر به خاطر ناتوانی ناتو و یافتن راه حل نظامی برای شکست طالبان است.

ملازهی تاکید کرد: ناتو از شکست طالبان ناامید شده است و به دنبال راه حل سیاسی برای خروج آبرومندانه از افغانستان است زیرا نمی خواهد رسانه ها اینطور گزارش دهند که غربیها در جنگ شکست خوردند.

وی در پاسخ به این پرسش که “آیا جز این طرح طرح دیگری در افغانستان وجود دارد؟” گفت: طرح پتریوس بود که پیشتر فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان آن را مطرح کرده بود.

ملازهی در رابطه با هدف غربیها از تجزیه افغانستان و اینکه آیا انگلیس و آمریکا از این طرح نفع می برند؟ گفت: اگر آمریکا انگلیس و  ناتو را مقابل دو گزینه در افغانستان قرار دهیم مثل گزینه شکست همانند روس ها و فرار از افغانستان و گزینه تجزیه افغانستان صد درصد غرب گزینه دوم را انتخاب می کند.

وی طرح C را به نفع غرب خواند و گفت: اگر غربیها جنگ را تمام کنند این به معنای پیروزی آنها در افغانستان است، بنابراین غرب تلاش می کند تا با طالبان به توافق رسیده و عملیات شبه نظامیان در این کشور متوقف کند.

ادامه دارد…


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.