تفاوت های تعیین شروط دولت برای کمک مالی به خودروسازان در ایران و دنیا

تفاوت های تعیین شروط دولت برای کمک مالی به خودروسازان در ایران و دنیا

عصر خودرو : این روزها علاوه بر خودروسازی ایران، صنعت خودرو بسیاری از کشورها نیز با بحران روبرو شده و از آنجا که این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است، دولت‌ها به تکاپو افتاده اند تا با تزریق نقدینگی، دست خودروسازان خود را بگیرند.

به نقل از دنیای اقتصاد هرچند نوع بحران به وجود آمده در صنعت خودرو دنیا چندان یکدست نیست و یکی با افت تولید روبه‌رو شده و دیگری با کاهش فروش، اما فصل مشترک همه دولت‌ها برای کمک به خودروسازی، تعیین شرط و شروط برای تزریق نقدینگی است.در واقع دولت‌ها اعلام کرده‌اند در صورت پذیرش شرط و شروطی خاص، به خودروسازان خود کمک مالی خواهند کرد.
این در حالی است که به نظر می‌رسد بین کمک مالی به خودروسازان و تعیین شرط بابت این کمک در ایران و دنیا، تفاوتی آشکار به چشم می‌آید.
به عنوان مثال، دولت آمریکا به شرط اعلام ورشکستگی جنرال موتورز حاضر شد به این خودروساز کمک کند و جنرال موتورز نیز این کار را انجام داد و نتیجه‌اش را که همان بازگشت قدرتمندانه به بازار بود، گرفت.
یا مثلا در حال حاضر دولت فرانسه با این شرط که پژو کارگرانش را اخراج نکند، حاضر به ارائه کمک مالی به این شرکت خواهد شد، شرطی که پژویی‌ها با توجه به شرایط خاص خود، خواهند پذیرفت.
اینها در حالی است که در ایران نیز گاهی شرط و شروطی بابت حمایت تعرفه‌ای و مالی از خودروسازان در نظر گرفته می‌شود، اما تضمین چندانی برای عملی شدن آنها وجود ندارد.به عنوان مثال، دو سال پیش مجلس شورای اسلامی رای به کاهش ۲۰ درصدی تعرفه واردات خودرو داد، اما در نهایت تصمیم گرفته شد تعرفه به رقم قبلی خود برگردد و در عوض خودروسازان کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند.
این در شرایطی است که به عقیده کارشناسان، اتفاق چندان قابل ذکری در قول و قرارهای داده شد رخ نداده و به نوعی شرط دولت به دست فراموشی سپرده شده است.
کارشناسان معتقدند این موضوع دو دلیل دارد، یکی اینکه مسوولان چندان پیگیر تحقق شرط و شروطی که برای خودروسازان گذاشته‌اند، نمی‌شوند و از آن سو خودروسازان نیز آن طور که باید، در راه عملی شدن این شرط و شروط‌ گام برنمی‌دارند.
در این شرایط، دولت احتمالا وامی دو هزار میلیاردی برای جبران افت تولید به خودروسازان خواهد پرداخت و به نظر می‌رسد اگر شرطی قابل تحقق و قابل پیگرد در این مورد گذاشته شود، نتایج مثبتی از آن بیرون بیاید.

شنبه ۳۱ تیر   ۹:۲۰


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.